Phillle 0 Postad 23 April , 2009 Hej! Min johnson 4hk från 1970 kyler inte dvs den blir överhettad efter någon minut körning. Jag har kollat impellern, men den behövs inte bytas. Vad kan felet vara skit i kanalerna kasnke? Tacksam för tips innan jag skruver ner den/Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 April , 2009 Låter troligt, eller om du har någon termostat på den som inte öppnar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 24 April , 2009 Har en evinrude 4 som går varm. Jag bytte hela impellerpaketet till en utbytesmodell. Den gick fortfarande varm och de tar kraftigt stryk av det. Min nöp ett par gånger och då köpte jag en till (johson 4hp), plockade över min nyrenoverade rigg på den nya lite defekta men med ett bra block. Den gick också varm, inte på låga varv men när man gasade på lite så kände jag på riggen att den gick varm. Nu har jag i vinter rensat alla kanaler i motorn, ta bort toppen och sidoplattan vid utblåsen så kan du dels kolla hur kolvarna ser ut och komma åt alla kanaler. Jag har bytt packningarna toppp, mellan motor och rigg samt bakom plattan och även borrat upp en kanal lite. Lite tester du kan göra, släpp på bultarna mellan rigg och motor och se att det verkligen sprutar vatten där, då har du a alla fall tryck från impellern. Sedan är det bara att följa kanalerna och rensa, kör med tryckluft och mekanisk bearbetning. Byter du till nya packningar så se till att göra hål i toppackning för att vatten ska kunna rinna ända upp i toppen och kolla att den nya mellanpackningen (motor-rigg)verkligen har hålen på rätt ställe, min hade det inte. Nu har jag kört min ganska hårt i tank och det verkar fungera men jag är inte nöjd förrän den verkligen funkar i sjön. Så det är bara att skruva, de är dock mycket lättmekade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 24 April , 2009 Tack så mycket för svarJag ska nu börja skruva ner hela motorn, blåsa rent och rengöra alla kanaler och hoppas på att det kommer ge resulatat. Mm det är väldigt skönt att den är så pass lätt att mecka med! Jag återkommer när jag rengjort allt. Mvh Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 26 April , 2009 Nu har jag rengjort alla kanaler i motorn och kylröret:) När jag sedan satte tillbaka allt och skulle prova den i båten, vägrade den att starta:S den var väldigt lättstartad innan. Men det är nog dags att skrota den! den har gjort sitt under alla dessa år. Den har tex brunnit ett antal gånger och legat på botten i ett år, trots det gick den utmärkt förra året! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser