Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Tess

500 timmar. Mycket?

Rekommendera Poster

Hej. Har en Mercruiser 4.3LX från 1992 som enligt räknaren gått drygt 500 timmar. Är det mycket? Vet inte vad man ska jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej, det är inte så mycket. Även om det inte är direkt jämförbart med en bil så skulle 500 timmar motsvara en bil med ca 3500 mil på mätaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Vet du vid hur många timmar man börjar prata om helrenovering eller byte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja vår Sjöräddningsbåt har passerat 5000 timmar och den har nu fått sin välbehövliga grundliga översyn. Nu är väl 5000 timmar extremt mycket och service har givetvis gjorts under tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med båtmotorer brukar väl snarare vara att de rostar sönder än att de slits ut, så antalet timmar är svårt att svara på. Beror nog mer på om den är körd i saltvatten eller insjö, om den är kyld med sjövatten eller har ett slutet system med värmeväxlare, men framför allt hur motorn blivit servad under sin livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mestadels körd i insjö, sjövattenkylning och verkar bra underhållet. Tack för svaren. Känns inte som jag behöver oroa mig än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör ca 60-70 timmar per år och dina 500 timmar motsvarar ca 30 timmer i snitt år, det låter helt normalt om man nu kan säga så ..... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg källan, men har läst nånstans att fritidsbåtsmotorer är gjorda för 3000 timmar. Dvs 10 år med 300 timmar per säsong, 300 timmar är mycket körning i en fritidsbåt.

Proffsmotorer är ofta baserade på samma block men man tar ut betydligt mindre effekt ur dem och siktar på betydligt längre drifttid, 2-3 ggr längre. Men så går ju proffsmotorer oftast varje dag året runt.

Och som Peter påpekar så är rosten större problem än slitage på lager etc. En 17 år gammal motor kulle jag kolla noga. Sjövattenkyld eller med separat färskvattenkying? Kolla avgaslimpor, avgaskrök, värmväxlare om färskvattenkyld, kylkanaler, oljekylare etc.



Senast ändrad av Anders_St | 06 maj 2009 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...