Tess 2 Postad 23 April , 2009 Hej. Har en Mercruiser 4.3LX från 1992 som enligt räknaren gått drygt 500 timmar. Är det mycket? Vet inte vad man ska jämföra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 April , 2009 nej, det är inte så mycket. Även om det inte är direkt jämförbart med en bil så skulle 500 timmar motsvara en bil med ca 3500 mil på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 23 April , 2009 OK, tack. Vet du vid hur många timmar man börjar prata om helrenovering eller byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 23 April , 2009 Tja vår Sjöräddningsbåt har passerat 5000 timmar och den har nu fått sin välbehövliga grundliga översyn. Nu är väl 5000 timmar extremt mycket och service har givetvis gjorts under tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 23 April , 2009 Problemet med båtmotorer brukar väl snarare vara att de rostar sönder än att de slits ut, så antalet timmar är svårt att svara på. Beror nog mer på om den är körd i saltvatten eller insjö, om den är kyld med sjövatten eller har ett slutet system med värmeväxlare, men framför allt hur motorn blivit servad under sin livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 23 April , 2009 Mestadels körd i insjö, sjövattenkylning och verkar bra underhållet. Tack för svaren. Känns inte som jag behöver oroa mig än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 23 April , 2009 jag kör ca 60-70 timmar per år och dina 500 timmar motsvarar ca 30 timmer i snitt år, det låter helt normalt om man nu kan säga så ..... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tess 2 Postad 6 Maj , 2009 Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2009 Kommer inte ihåg källan, men har läst nånstans att fritidsbåtsmotorer är gjorda för 3000 timmar. Dvs 10 år med 300 timmar per säsong, 300 timmar är mycket körning i en fritidsbåt. Proffsmotorer är ofta baserade på samma block men man tar ut betydligt mindre effekt ur dem och siktar på betydligt längre drifttid, 2-3 ggr längre. Men så går ju proffsmotorer oftast varje dag året runt. Och som Peter påpekar så är rosten större problem än slitage på lager etc. En 17 år gammal motor kulle jag kolla noga. Sjövattenkyld eller med separat färskvattenkying? Kolla avgaslimpor, avgaskrök, värmväxlare om färskvattenkyld, kylkanaler, oljekylare etc. Senast ändrad av Anders_St | 06 maj 2009 | 09:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser