Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
bilbyter

v8 5,7l -88 går bara på tomgång i bland

Rekommendera Poster

hej på er!

jag har en bayliner 2455  -88 med 5,7 v8 260 hk.

jag har haft den i 3 sommrar och den har varit lika dan alltid.

i bland när jag startar den så går den bara på tomgång,så fort jag gasar så kväver den sig .

förhoppningsvis så rycker den till efter en stund och svara på gasen igen,och sedan kan han gå 5-6 gånger perfekt.

har bytt alla tänings delar.är nu inne på bränslet.

har kollat tanken inge smuts där heller,börja att ge upp snart,

har ni några ider så vore jag tacksam.      micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du har en Rochester förgasare råder jag dig att lämna den på översyn hos nån som kan skruva i dessa.

Mvh Stefan

post-23587-1394235878,1305_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har lite samma symptom på min maskin att jag tappat en del på maxvarv och har bytt det mesta...

Jag är inne på att det kan vara backventilen vid bränsletanken som är igensatt. Har läst en del på amerikanska båtforum och det verkar vara ett vanligt fel. Det kanske kan vara värt ett försök att kolla denna.

Mvh. Bjarre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

det låter som en tänkbar ide,

men sitter backventilen i tanken,eller i bränslefilter hållaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

det låter som en tänkbar ide,

men sitter backventilen i tanken,eller i bränslefilter hållaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På min båt så sitter backventilen vid tanken, mellan tankens sugrör och bränsleslangen. Har för mig att min backventil ser ut som en sexkantshylsa och är ca. 5 cm lång.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att accpumpen i förgasaren kärvar. Kolla så att det kommer en rejäl stråle bensin nere i förgasaren vid snabbt gaspådrag (motorn behöver inte vara igång).

Om det inte gör det: Ta isär och gör rent/renovera förgasaren, alternativt investera i en helt ny förgasare. Jag gjorde det förra sommaren och det blev som en helt ny motor. Lättstartad, rapp på gasen och starkare (bytte från tvåports- till fyrportsförgasare, kräver i o f även nytt insug). Om jag minns rätt kostade förgasare insug ca 8000 kr från Hansen Racing.



Senast ändrad av Patrik_ | 27 april 2009 | 18:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Rochesterförgasare kan det tyvärr vara många fel som bidrar, kan va lite knepiga att ställa in när dom är slitna.

Kan rekomendera en fabriksrenoverad holley eller motsvarande, dom är lite enklare i sin uppbyggnad och är lättare att justera in.

Men en grej som påverkar gassvaret rejält är flottörnivån, är den för låg eller om nålventilen stänger för tidigt uppstår detta fenomen.

På holleyförgasarna är nivån ställbar under gång vilket underlättar en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...