edvin333 0 Postad 23 April , 2009 Hej, Jag håller på att sätta upp ett kortvågsystem på båten. det finns lite olika antennavstämmningsenheter att välja på bla Icom AH-4 och AT-141. den senare klara gränsvåg alltså 1,6-3 MHz Där ligger Kustradio och några maritima nödfrekvenser sammt att vissa fartyg använder det när VHF inte räcker till. Var har ni för erfarenheter av detta ? kommer jag att få någon praktisk användning för gränsvågen eller skall jag ta det billigare alternativet ? Båten skall jorden runt - hur är det i resten av världen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 April , 2009 Strunta i gränsvågen och välj en AH-4. Den funkar bra. Det är väl inte så många som lyssnar på 2182 idag. Dessutom är det svårt att få till en bra avstämning på så låga frekvenser med en akterstagsantenn som jag gissar att du har. 4125 och 8291 använs ofta av långseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benny_b 7 Postad 27 April , 2009 En fråga bara! Vad är det för kurser ni har gått för att få denna kunskap och ev bevis för kortvåg? Har mkt kunskap om KV och radio från Försvaret men inget inom civila Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 April , 2009 Bildningsförbunden har en kurs som heter LRC, den ger dig rättighet att sända på de marina banden. Kursen är enkel jag tror den består av tre sammankomster bara. Vill du veta mer om långsegling finns ju Oceanseglarklubben i Stockholm www.osk.org eller Jordenruntseglarklubben i Göteborg www.jrsk.org. Här kan du få all den information du önskar eller saknar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Maj , 2009 Tag kontakt med Föreningen Svenska Sändaramatörer (www.ssa.se) så ´ kan du få kontakt med någon klubb nära dig. Många lokala klubbar håller kurser för Radioamatörer. Dvs du får tillstånd att använda radion på allt utom de marinakanalerna. De marinakanalerna får du behörighet till via en kurs i VHF/LRC. Som radioamatör får du en mycket bra radioutbildning. Kursen är inte lätt men den är väl värd all möda. När du väl har ditt radioamatörcertifikat får du även rätt att använda dig av winlink (www.winlink.se) ett system för att rapportera din posisiton via kortvågsradion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Maj , 2009 Tag kontakt med Föreningen Svenska Sändaramatörer (www.ssa.se) så ´ kan du få kontakt med någon klubb nära dig. Många lokala klubbar håller kurser för Radioamatörer. Dvs du får tillstånd att använda radion på allt utom de marinakanalerna. De marinakanalerna får du behörighet till via en kurs i VHF/LRC. Som radioamatör får du en mycket bra radioutbildning. Kursen är inte lätt men den är väl värd all möda. När du väl har ditt radioamatörcertifikat får du även rätt att använda dig av winlink (www.winlink.org) ett system för att rapportera din posisiton via kortvågsradion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej. Det finns mycket bra info och erfarenhet att få tag på. Jag håller med allt som skrivits i inläggen och kan bara summera. Börja med ett Amatörradiocert för att kunna köra Winlink. det ger dig bra kommunikation med land och andra båtar, email, väderrapporter etc. Fortsätt med LRC cert som ger tillgång till marina frekvenser, bättre kommunikation med andra båtar via nät, Vädergurus typ Herb på Southbound II etc. Radio typ Icom 706, AH4, mkt viktigt med bra installation, jordpplattor etc. Radion är ingen telefon utan kräver träning och lite entusiasm. Håll nära kontakt med vänner i OSK eller JRSK. / SM6FRI Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser