aland 1 Postad 22 April , 2009 Min gamla vhf har tackat för sig. Så jag började kolla upp olika vhf apparater naturligtvis med DSC. Fick idag tag på en radio från furuno som även hade AIS i sig. Jag var nere ikväll och kopplade in den mot min garmin 3010 och det fungerade alldeles utmärkt. Jag tror det blir svårt att motivera ngn att köpa en ais mottagare samt antenn/splitter efter den här apparaten har kommit. Jag hade tidigare inte hört om att det fanns på marknaden fast jag läser dom flesta båttiningarna. Nu är det bara att vänta på att få ett MMsi nummer. Jag har inte haft ngn tanke på att skaffa ais tidigare, men nu fick jag allt i samma köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 April , 2009 Så intressant! Vad heter burken? Länk till inköpsställe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 April , 2009 Furuno RO-4800. VHF med AIS mottagare, altså ingen komplett transponder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 April , 2009 http://furuno-ny.inforce.dk/graphics/12_Leaflets/Sweden/Broschyrer VHF mm/RO-4800.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 23 April , 2009 cerber0s; det där med transponder, innebär det att man bara kan se båtar som har AIS med transponder, alltså jag med en Furuna VHF kan se AIS men inte synas? öhhh du förstår nog vad jag menar? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 23 April , 2009 Ja, du ser fartyg med transponder, men syns inte själv. Det är altså bara en mottagare. En komplett transponder har även en sändare. Då både ser du och syns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 23 April , 2009 Den är inköpt på åland. Sök på kalmers. Det är endast en mottagare, undrar hur stor apparaten skulle bli om den även kunde sända. Att ha en sändande ais transponder i en fritidsbåt förstår jag inte riktigt meningen med. Fartygen som måste ha ais sändning så ser fritidsbåten ändå via radarn. (om dom har ngn på bryggan???) Kommer knappast att slå igenom på fritidsbåtar. Sen är det även anonymiteten som försvinner om man har sändare. För jag antar att dom ska registreras innan man kan sända. Kanske ngn på MG vet??? Säkrast att se andra båtar så blir slutligen en radar, men då blir det betydligt dyrare. Furunon 4800 kostade 395 euro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 April , 2009 Allt om AIS http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773929 http://www.orebrohamn.com/ais/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 April , 2009 Att ha en sändande ais transponder i en fritidsbåt förstår jag inte riktigt meningen med. Fartygen som måste ha ais sändning så ser fritidsbåten ändå via radarn. (om dom har ngn på bryggan???) Kommer knappast att slå igenom på fritidsbåtar. Fast det är svårt att urskilja allt småkrafs på en radar kan jag föreställa mig. Med AIS är det solklart vad som är andra båtar man inte ska köra på. Kan nog tänka mig det när det kommer i rätt prisklass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neeoo 0 Postad 28 April , 2009 om jag har förstått det rätt så sänder även din vhf ut om du laggt in mmis nummret.. så du synns oxå inte bara ser dom andra.. Men jag får inte min cobra marine mrf 80 att prata med min garmin 525 :/ någon som har koll på hur man kopplar nmea ????? Förlåt om jag lånade tråden lite =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 28 April , 2009 om jag har förstått det rätt så sänder även din vhf ut om du laggt in mmis nummret.. så du synns oxå inte bara ser dom andra.. Nej. Utan MMSI nummer så fungeraar den som en vanlig VHF och en AIS-mottagare. Med MMSI nummer så fungerar den som en VHF med DSC och AIS-mottagare, men den sänder inte AIS-data. AIS kommer att slå igenom för fritidsbåtåar och mindre yrkesbåtar, det har redan börjat. Det kommer att bli mer och mer efterhand som tillverkningsvolymerna ökar och priserna sjunker. RADAR är långt ifrån en säker metod att upptäcka små båtar. Hög sjö ger kraftiga radarekon och en liten segelbåt drunknar i bruset, även om båten är utrustad med radarreflektor så är sannolikheten stor att den inte syns eller inte upptäcks. Faktum är att man på bryggorna inte tittar mycket på radarn längre, AIS har tagit över. I dagsläget är alla yrkesfartyg över 300 bruttoton utrustade med AIS. Att ha AIS-transponder på sin fritidsbåt örkar chanserna till upptäckt radikalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 29 April , 2009 Faktum är att man på bryggorna inte tittar mycket på radarn längre, AIS har tagit över. I dagsläget är alla yrkesfartyg över 300 bruttoton utrustade med AIS. Att ha AIS-transponder på sin fritidsbåt örkar chanserna till upptäckt radikalt. Fel,fel,fel. AIS informationen presenteras på radarbilden på stora fartyg. Det är nästan enbart på radarbilden och med hjälp av vanlig utkik man håller koll på omgivningen. AISmottagaren sitter ofta undangömd någonstans där den inte är i vägen. Det är ett ECDIS krav att AIS informationen skall presenteras på radarskärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 29 April , 2009 ECDIS Står för Electronic Chart Display and Information System. AIS-mottagaren sitter undangömd ja, men informationen presenteras på ECDIS. Och ibland på radarn. Av all de fartyg jag varit ute och jobbat på är det bara ett fåtal som valt att presentera AIS-informationen på radarn eftersom det blir för plottrigt. Man använder helt enkelt radarn som radar och ECDISen till allt annat, däribland att presentera AIS-information. Att överhuvud taget kunna presentera AIS-information på radarn är bara ett krav för fartyg byggda efter 1a Juli 2008. Det är ett ECDIS krav att AIS informationen skall presenteras på radarskärmen. Du blandar ihop äpplen och kanelbullar. ECDIS är en apparat precis som radarn. IMO ställer krav på apparaten för att den ska få kallas ECDIS men det finns ingen organisation och inget standardiseringsorgan som heter ECDIS. ECDIS ställer således inga som helst krav på att någon information ska kunna presenteras på RADARn. Kravet att AIS-information ska kunna presenteras på RADARn på fartyg byggda efter 1/7 2008 är ställt av IMO, inte av ECDIS. Av alla fartyg som trafikerar världshaven och som potentiellt skulle kunna segla ner dig, hur många tror du är byggda efter 2008? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser