Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
P968orsche

Vad gäller egentligen framöver när det gäller 2-taktare?

Rekommendera Poster

Vad kan man egentligen förvänta sig framöver när det gäller moderna tvåtaktare. Vad kommer myndigheter typ naturvårdverk och dyligt ha för åsikter om dessa? De gamla tvåtaktarna är vad jag förstår ute ur bilden men vad kan man tro om ex en nyare Mercury optimax eller liknande. Målar man in sig i ett hörn med tanke på andrahandsvärde? Är det bara utsläppen som styr miljöaspekten eller har det bara med motortyp (2t eller 4t) att göra?

Kan någon vänlig själ som har koll klargöra vad som väntas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket konstigt har man läst om vad som gäller för båtmotorer men vad jag vet finns inga förbud mot någon speciell teknik, om någon fabrikant får en förgasar wankel med turbo att hålla sig inom utsläppsgränserna så är det fritt fram att saluföra den och använda den.

Det kommer heller aldrig att inträffa att en en gång godkänd motor blir förbjuden att använda, du kan tryggt ta fram din Archimedes från 1912 även i framtiden och bränna iväg mitt framför näsan även på miljöpartister.

Om du köper en bra motor med gott rykte kommer andrahansvärdet inte att bli sämre än någon annan motor även om kraven på nyproducerade motorer skärps.

Senast ändrad av MartinX | 22 april 2009 | 22:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De regler som finns gäller hur höga emissionerna är, inte vilken teknik som används. Sedan är det så att äldre tvåtaktare med förgasare inte går att få tillräckligt rena, medan fyrtaktare i allmänhet redan klarar kraven, därför pratar man ofta om att det är tvåtaktare förbjuds även om det inte är helt korrekt. Däremot finns det modernare tvåtaktare med insprutningsteknik som är godkända. Motorer som inte klarar av miljökraven får inte importeras till EU.

De äldre motorer som redan finns i drift går däremot bra att fortsätta använda. Jag tror inte att man kan påvisa att de nya reglerna skulle påverka andrahandspriset nämnvärt neråt för tvåtaktare överhuvudtaget, förutom handlen som har behövt göra sig av med sina lager av förgasarmotorer. Det verkar finnas gott om folk som verkligen vill ha tvåtaktare (vilket jag har svårt att förstå som har en gammal liten motor och gärna skulle byta ut den mot en ny fyrtaktare) så jag tror att det jämnar ut sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...