Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
JackSparrow

Utombordaren uppe eller nere????

Rekommendera Poster

Har sett att en del hissar upp sin motor när dom lägger till för kvällen.

Har dock hört att man inte ska göra så, men kan tyckas vara bra eftersom motorn då inte kan bli angripen av diverse tulpaner o andra skadedjur.

Undrar för och nackdelar.

Tacksam för svar MVH: Jack S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är synsk, spår jag att den här tråden kommer att bli lika lång som meningslös. Hälften av inläggen kommer att vara tvärsäkra på att upptiltat är bäst, hälften att nertiltat är det enda vettiga. Det kommer att pratas om minskad beväxning å ena sidan, motverkande av uttorkade impellrar och minskad frysrisk å andra sidan. Och 78 inlägg senare har du inte blivit klokare. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väll ingen skillnad bara man ser till att alltid ha en zinkanod i vattnet. Är inte 100% säker om det stämmer det heller.

Men en sak jag tänkt på är att man slipper kanske lättare att bli av med sin stålpropeller om man har motor i vattnet, och strömmen bruten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ställde faktiskt samma fråga till min VP-mek i höstas.

Han menade att så länge man ligger i sötvatten finns ingen anledning att tilta upp motorn så länge man inte ligger så till att man riskerar att slå i botten förstås.

Ligger man i saltvatten däremot så vill man antagligen tilta upp för att slippa beväxtning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrude skriver i sin manual, att motorn skall vara i vertikalt läge, alltså nerfälld. Om motorn skulle vara upptiltad, skall man se till att all vatten har runnit ut.

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rent och icke missfärgat växelhus är en fröjd att se på. Kan endast fås med upptiltad motor. Enda nackdelen med upptiltad motor är att wirerna till växel och gas får en felaktig böjning om dessa inte är riktigt anpassade. Man får även kolla så att eventuellt regnvatten inte letar sig in bakvägen via luftintag.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja påstå att om man har en fin och dyr propeller så är det bra att sänka ner denna så inte några klåfingriga typer ser den..

Själv tar jag bara upp den om båten står på grunt vatten eller om det är stenar runt omkring.. även om jag inte har någon dyr prop..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända jag kan komma på som inte är nämt är att vissa båtar (te.x silver) tar in vatten igenom självlänsen om motorn är nertiltad och det blåser på bakifrån. dock inga jätte mängder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste korrigera mig själv:

Så här skriver de i sin manual:

När du tar upp utombordaren ur saltvatten lämna den i vertikalt läge tills kylsystemet är helt dränerat. Vid längre tids förtöjning bör du fälla upp motorn så att växelhuset ligger inte i vattnet utom vid minusgrader.

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick för något år sedan en halvskuren Suzuki 30 från mitten av åttiotalet. Vatten hade gått in i motorn och ägaren orkade inte felsöka.

Närmare undersökning visade att det oxiderat hål i avgasplattan, eller vad den kallas, som sitter under täcklocket över avgasportarna. Det var i en djup urpressning där det uppenbarligen blivit en skvätt vatten stående varje gång man lämnat motorn upptiltad och svängd mot styrbord.

Detta är förstås olika beroende på varje motors konstruktion men det kan alltså vara värt att försöka ta reda på vad som gäller den egna maskinen. I just Suzukin var plattan bara ett par mm tjock, inte mycket gods att ta av mao. Gissar att de där delarna torkar direkt av eftervärmen om man lämnar motorn svängd mot babord (eller nertiltad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

båtar med upptiltade motorer gör så fula märken på grannbåtarna om de är dåligt förtöjda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...