RogerForsberg 0 Postad 22 April , 2009 Hej Hur är det med ståhöjd i kajutan på segelbåtar runt 7 - 9 meter Frågan kommer från en 193 cm kille som tänte köpa en segelbåt att leva några sköna dagar i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin373 0 Postad 22 April , 2009 Hej! Jag är 2 dm kortare och tycker det är problem med ståhöjd i båtar på 7 - 8 meter. Ett bra uppslagsverk är 500 segelbåtar i test av Curt Gelin. Där redovisas bl.a. ståhöjd i båtarna. Hur pålitliga uppgifterna är vågar jag inte svara på. Jag tror Du kommer att ha svårt att hitta en båt under 10 meter, framförallt med några år på nacken som har över 1,90 i ståhöjd. T.ex. Oceanis 323 som började tillverkas 2004 har 1,95 i ståhöjd, men den är 9,72 lång. En annan är Compis 345 som tillverkades i ett fåtal (11 st) ex. 1987-1994 som ska ha hela 2 meter i ståhöjd. Ståhöjder runt 1,80 är dock relativt vanligt även i båtar straxt under 9 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 April , 2009 Svårt att hitta ståhöjd i den längdklassen ( både på båt och dig) som det redan sagts ovan. Har dock ett tips på ett ställe där du kan sortera på ståhöjd och se vilka båtar som finns där du kan stå rak. Sailguide.com är en toppensida. Här har du länken till alla båtar under 10 meter som har minst 1.95 i ståhöjd http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=&length_to=10&boat_type=2&width_from=&width_to=&bunk_min=&rig_height=&cabin_height=1.95&depth=&stern_type=&max_price_used=&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 23 April , 2009 Min erfarenhet är att ofta gäller angivelser om ståhöjd på någon viss punkt i båten, det är inte som att man kan promenera omkring raklång överallt, så man måste nog kolla hur det ser ut i verkligheten innan man tar uppgiften på alltför stort allvar. Jag funderar själv på ny båt så småningom i samma storleksklass. I princip har jag släppt kraven på ståhöjd, förutom att det helst ska finnas vettiga arbetsställningar vid pentryt. Och jag är 186, så det blir tufft om man behöver en dm till. Och då är väl min tanke att om man ändå inte kan stå upp ordentligt, spelar det ingen roll om man inte kan stå upp alls, och skulle inte ha något emot båtar som smaragd t.ex. Man sitter ändå huvudsakligen ner, men det är som sagt viktigt hur det fungerar vid pentryt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 23 April , 2009 Ska man bo i båten i månader i sträck kan det ju kanske ha betydelse, men ståhöjd kommer ju till priset av en kompromiss någonannanstans, oftast estetiskt och seglingsmässigt. Iallafall på en såpass liten båt. Min båt har runt 125 cm, ståhöjd, det hindrade inte 10 bäddnätter för vår familj med 2 barn och stor hund förra sommaren. Generösa kojer och rejält med stuvutrymme är viktigare. Vid pentryt sitter man på knä och lagar mat. Diskning sköts i hink, vatten på dunk. Viktigaste utrymmet av alla är sittbrunnen, det är där alla vill vara. Fjolligt lyxigt i jämförelse mot att bo i tält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 April , 2009 Där kommer en viktig sak in. Båtar som inte har ståhöjd för längre personer kan vara mer eller mindre bekväma för långa personer. En del är tom bättre än de med nästan ståhöjd Min gubbe är knappt 1.90 och tyckte att det var bekvämare att dona i pentryt på sin Accent än i Novan för i Accenten satt man bekvämt på bordskanten när man brassade käk eller diskade medan ha i Novan fick kröka ryggen lite. Kojlängder kan vara viktigare att tänka på när man som lång person ska köpa en båt i 7-9 m klassen där det finns så få alternativ när det gäller ståhöjd. Bilden är på en Accent från Blocket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 24 April , 2009 Precis, arbetshöjden är ju det som avgör. Oavsett man sitter eller står. Sen är det ju skönt om man kan sitta rak i soffan också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 24 April , 2009 Kojerna är viktigast - vi hade en winga med ståhöjd jag är 189 men det fanns ju ingenstans att sova - inte på mage iallafall. I dag sover jag bättre än någonsin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser