Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Pioder

Plasta plywoodinredning

Rekommendera Poster

Jag har rivit ut all plywood i en för länge sedan halvfabrikatsbyggd Ockelbo 19HT.

Jag vill inte plasta fast plywoodskivorna direkt i skrovet (då får jag ju plast och väv på de fina skivorna). Min fråga är: Det går väl lika bra att plasta fast reglar, som jag sedan skruvar skivorna till pulpet och garderob i? På så sätt får jag ju träkänsla ända ut i skrovet.

Tänker jag fel eller finns det några andra tips?

En undran till: Om nu ovanstående metod är helt ok, använder jag då silikon för att täta

glipan mellan skrov och plywoodskiva?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även plasta fast plyfan med polyesterspackel, dvs blanda in talk i polyestern. Annars fungerar även lösningen med reglar.

Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2009 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar det rent praktiskt? Sparar man en ca 10mm spalt mellan skrov och skiva och fyller igen med polyesterspackel? Måste man inte gå ut med spacklet på sidorna av skivan?

Är nybörjare som du förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt plywooddurk på 2 båtar en 19' Lancer och en 23'a. Plastade då enbart ca 10-15 cm in på durken och ungefär lika mycket upp på skrovsidan. Fasade och ruggade noga upp plywooden på de ytor som sedan plastades. I dessa båtar vilar durken också på reglar som i sin tur bärs av tvärgående skott, det räcker knappast med enbart inplastning av durken, stöd underifrån behövs också. Lämna ca 1 cm spalt mellan plywood och skrov. Jag la sedan teak ovanpå durken, (förstår att du inte har tänkt göra det) en fördel med det var att när den hamnade över de plastade ytorna så kunde jag dra skruv igenom teaken och plasten in i plywooden blev ett slags flänsförband som hindrar plasten från att börja släppa från plyw. Har hållt bra i båda fallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...