sebjohn 0 Postad 22 April , 2009 Behöver byta ut mitt gamla kylskåp till ett nytt. Vill gärna kunna köra det på 230 volt när jag ligger vid brygga men om man tar ett med 230 får man alltid gasol också (husvagnskylskåp). 1. någon som vet något bra kylskåp 12/230 v ? 2. vilka krav ställs på ett gasolkylskåp i båt jämfört med husvagn? // Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 April , 2009 Jag antar att du har batterier och batteriladdare ombord? Då räcker det med 12V. Kylsåpet tar från batterierna och laddaren som är på 230V fyller på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 22 April , 2009 Tror faktiskt inte något gasolskåp som tillverkas idag är godkända för marint bruk? Dessutom så klarar dessa nånstans lite mer än 20 grader omgivning, så blir det en varm sommar får du problem med dessa, kompressor skåp är att föredra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 April , 2009 Japp, håller med. Har man dessutom en vettigt stor laddare så tas kylskåpets ström direkt från laddaren utan att gå omvägen över batterierna på samma sätt som generatorn strömförsörjer all utrustning när motorn är igång...resten av laddförmågan går in i batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebjohn 0 Postad 4 Maj , 2009 okej, tack. Fick för mig att det var onödigt att gå via batterierna och att effekten blev bättre via 230 volt men det är kanske förklararingen till varför det nu bara finns 12/24 volt kylskåp. något tips på bra laddare om man ligger länge på landström? bor nämligen i båten vissa veckor under sommaren utan att lämna kajen annat än om längtan blir för stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 4 Maj , 2009 C-tek, kanon laddare. Finns olika modeller beroende på hur stor batt.bank du har. Galvansikt frånkopplade så man slipper jordproblem dessutom.http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 Maj , 2009 Vi hade en jättebra kyl på förra båten det var en Isotrem SP ASU med avkylning via kopparslinga i pentryavloppsgenomföringen. Vi satte på det i slutet av april och stängde av i mitten av oktober. Till det laddade vi baterierna mha 66 W solceller. Aldrig några problem med det, mycket strömsnålt ssk i början och slutet av säsongen när varorna när vattnet var kallt. Kunde göra isbiter och isglass i det tom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser