Trophy2 0 Postad 22 April , 2009 Hej Nu börjar det ju bli dags, äntligen, att få i båten för säsongen, och tänte ta upp en mindre trevlig fråga... Med erfarenheter från förra året inser jag att ett problem med att ha en WA båt är toalettfrågan. Inga problem om man ligger själv vid en ö, MEN när man ligger bland andra båtar över ett par dagar uppstår dock problem. Funderar nu på en Portapotti, men är samtidigt lite tveksam till att bygga om hytten till ett dass! Undrar nu om forumet har någon erfarenhet av lösningen Portapotti/liten hytt? Blir äckelfaktorn för stor, eller funkar det? Finns ju såna där luktslukare som ska ta bort otrevlig lukt, men hur bra är dom??? Är ju trist att betala 2000:- för en sak man sen kanske sen inte vill använda!! Ytterst tacksam för åsikter från er som har eller har haft praktisk erfarenhet av detta! Hälsar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 April , 2009 I Täby finns denna http://www.blocket.se/vi/21046211.htm?ca=11_s så spar du 1500 kr och kan njuta av utsikten i sommar :-) Dom jag känner med liten hytt har aldrig klagat över naturliga odörer, men som du skriver finns ju medel som neutraliserar detta. Bygga om, kan du inte sy ett skynke som du hänger framför? Bara att öka ljudet i stereon.. Senast ändrad av Orris27 | 22 april 2009 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 22 April , 2009 Köp minsta pp och ställ den i nåt stuvutrymme bak - funkar bra för mig - har dock aldrig behövt använda den. Min luktar inget! Senast ändrad av PatricS | 22 april 2009 | 14:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trophy2 0 Postad 22 April , 2009 ...såklart, det bästa är ju naturligtvis att köpa en pp och sen aldrig använda den!! Då slipper man ju alla eventuella doftproblem. Att jag inte tänkte på det!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 22 April , 2009 Ja vi använde den några få gånger per sommar till det lilla behovet. Det enda som luktar är de kemiska medel som man lägger i vattnet vid starten varje säsong - eller varje gång man startar upp den på nytt. Eller när man spolar. Borde också minska lukten om man har den i ett öppet utrymme bak i båten. Mycket praktisk är den - å varje gång den ska användas i hamnen av damerna så ska kapellet upp. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 April , 2009 Slängde ut min pp, den stank vämjeligt av främst kemikalierna och var rätt skrymmande. Numera används - i nödnödfall - en hink med en nedbrytbar plastkasse. Lite torvströ i botten suger upp så att kassen sen kan hanteras snyggt då den knytes ihop och förvaras i en plastburk. Kan sedan vid tillfälle grävas ner eller läggas i TC, utan större betänkligheter. Fungerar bra även i småbåtar och i överbefolkade naturhamnar! En hink, några nedbrytbara plastkassar, en liten låda torvströ, en handspade och ett par plastburkar är allt som behövs. (Ett par mindre sänkstenar plus en syl för att göra lufthål kan även ingå, säger inte till vad. Mer info....(mitt inlägg 4 mars 17:13)...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=210747 Tja...men bara i nödnödfall, som sagt. Senast ändrad av Thomas-1 | 22 april 2009 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trophy2 0 Postad 23 April , 2009 Tack för svar Misstänkte att just kemikaliedoften skulle kunna bli lite otrevlig. Så det där med en frisk doft av citron som det står på tillsats förpackningarna är väl lite överdrivet då...Får nog fundera ett tag till på vilken lösning det får bli. Läste även ditt inlägg Thomas-1, och med tanke på en del av inläggen där, är det väl lika bra försöka tajma sina behov tills man är i hamn, så man slipper hela tömmningsproblematiken... Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser