Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
bumse_

Kylproblem AQ130

Rekommendera Poster

Nu äntligen ligger pärlan i vattnet.

Nyvaxad, polerad och bottenmålad. Den startade på ett kick utan några som helst problem.Dock märkte jag att tempen steg oroväckande högt, 90-95 grader när jag körde från sjösättningsplatsen till båtplatsen. Förra säsongen hade jag problemet att den kylde dåligt på låga varv 1000-1500 rpm. Jag har bytt impeller kollat termostaten, som för övrigt var otroligt rostig. Jag rengjorde den och kollade i en kastrull med vatten på spisen. Den öppnade sig ordentligt vid 65grader. När tempen sedan ligger på ca 95grader så kollade jag tempgivaren, den var inte varmare än att jag kunde ta i den med händerna. Ska man kunna det när motorn är så varm? Kan det vara fel på tempgivaren? man kan röra vid blocket, toppen utan att det är för varmt också. Jag fattar ingenting. Någon som har en ide?

Motorn är en AQ130 med sjövattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 50-55 grader kan jag hålla i ett litet tag innan det blir för vamt, så 60 är nog rimligt att ta i utan att bränna sig, vid 70 då håller man inte länge allafall, så det är lungt för din del

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har fler ideer? Kan det vara iensatta kylkanaler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skruva ur tempgivaren och testa den i kastrullen också, med visarinstrumentet inkopplat? Lite bökigt kanske, men du får iaf rättvisande besked.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog rekommendera dig att plocka loss tempgivare och instrument och testa även dem i kastrullen, får du som sagt svart på vitt!

På min A1Q30 så kan man nog allt hålla handen mot i stort sett valfri del på motorn utan att bränna sig på direkten även om det är varmt. Tycker det brukar vara insuget som blir den varmaste delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarade 2006 följade på samma problem sök i forum:

Hade exakt samma problem på min AQ130 och det berode på att det var fullt med rost i kylkanalerna i motorn, spolade rent eller starta motorn så vatten strömmar ur, (montera bort avtappnings kran på blocket och spola från det hållet och från termostat huset fram och tillbaka) och grävde med en böjd  (som ett L) cykel eker ihålet där avtappnings kranen hade suttit på blocket och det kom ut massor med rostflagor .(Du har troligtvis inget fel på pumpen för limpan är ljummen så flöde har du genom limpa) Och problemet försvann i mitt fall. Varje höst gör jag detta innan jag fyller motrn med glykol och det kommer massor av rost varje gång lycka till

mvh Draco 78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips.

En fråga till.... Kan man se ifall packboxarna på impelleraxeln är otäta?

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det är mest på låga varv som tempen sticker kan du klara dig med en bättre fungerande sjövattenpump, har du bytt impeller kan kammen eller locket vara slitna. Locket till sjövattenpumpen kan du prova att vända på, men kammen får du köpa ny.

Om du funderar på rostiga kylkanaler / termostat så prova först att köra utan termostat en stund för att se vart temperaturen hamnar. Blir den fortfarande för varm även utan termostat har du troligvis en massa rostflager i kylkanalerna. Jag vet inte hur kylkanalerna går i din motor men det fungerar bara tillfälligt att rensa dessa från utsidan utan att riva motorn, så det kanske du skall spara till snön kommer tillbaka.

PS.  Man vill att en sjövattenkyld motor skall gå förhållandevis kallt pga. saltvatten blir väldigt aggressivt när det gäller rost vid höga motor temperaturer

Lycka till

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om packboxarna är otäta så droppar det vatten från pumpen när den jobbar. Detta är mest en fråga om att inte få sjövatten i motorrummet.

 

/Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 24 april 2009 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...