sorberg 0 Postad 21 April , 2009 Hej, jag har ett problem som jag vill dryfta lite. Min båt har en tendens till att vid gaspådrag vilja gräva ned sig i aktern och lägga sig på sidan. Jag har hört att detta kan ha att göra med motorns placering i höjd, och inte med tiltningen. Stämmer detta ? Hur kan jag kontrollera om jag ska höja eller sänka motorn ? Vänligen ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 21 April , 2009 Har du en långriggare till en båt som ska ha kort rigg..? Detta kan få lite lustiga gångegenskaper.. Om du kollar vart kavitationsplattan är i förhållande till båtbottnen så ser du om det är så. Kavitationsplattan är den plana plattan som sitter ovanför propellern.. den ska sitta ungefär jäms med båtens botten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 22 April , 2009 Kavitationsplattan ska som lägst vara jäms med botten, gärna ett par centimeter högre har jag fått lära mig. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorberg 0 Postad 1 Maj , 2009 Ok, ska ta upp båten igen och kontrollera, men kan det vara något annat fel, då båten vid gaspådrag plötsligt får för sig att gräva ned ena hörnet på aktern och svänga tvärt åt vänster ? Att höja motorn med plankor som jag har sett många göra, hur påverkar det akterspegeln ? Vad ska man tänka på för att inte knäcka den ? Vänligen Peter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Maj , 2009 Ok, ska ta upp båten igen och kontrollera, men kan det vara något annat fel, då båten vid gaspådrag plötsligt får för sig att gräva ned ena hörnet på aktern och svänga tvärt åt vänster ? Jovisst kan det vara fler fel.. t.ex. om du tiltat ut motorn fullt (proppen långt ut från aktern). Då reser sig fören och båten kan gå lustigt.. Om du har ett trimplan nere på ena sidan.. kanske har kraftig beväxning av havstulpaner på ena sidan .. eller en skada av något slag.. det finns mycket. Men kolla att riggen är i rätt höjd och att den inte är uttiltad för mycket, prova olika steg när du är ute och kör, så märker du skillnaden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Maj , 2009 Att höja motorn med plankor som jag har sett många göra, hur påverkar det akterspegeln ? Vad ska man tänka på för att inte knäcka den ? Vågar jag inte svara på förrens du sagt vad du har för båt och motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorberg 0 Postad 2 Maj , 2009 Hej igen, vad tacksam jag är för dina snabba svar... Jo det är en Fabola Kabin som spökar, går faktiskt mkt dåligt vid gaspådrag.. hur kan jag se om båten är anpassad för kort rigg ? Jag har nu en långrigg, Yamaha 70 hk.. och båten går faktiskt bättre då jag använder powertilten och ställer motorn snett ut, till en viss hastighet, sen lägger den sig på sidan...... Vänligen Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Maj , 2009 Så lite så.. ;-) Denna tråd här på forumet tar upp lite hur långa de ska vara...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41573 Men för att sammanfatta så är det att mäta avståndet från kölen, som är den lägsta punkten på akterspegeln och upp till kanten där motorn kommer att hänga.. Det måttet ska vara likvärdigt med måttet mellan krokarna på motorn som hänger över akterspegeln och ner till kavitationsplattan. 38-41cm = kort rigg 49-52cm = lång rigg Att bygga upp akterspegeln kan vara ett stort risktagande med en så pass stor motor. Det blir stora krafter som kan slita sönder den, om det inte är ordentligt gjort.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 6 Maj , 2009 En dum fråga kanske: är det inte så att du har en för stark motor till Fabolan? De flesta båtar av denna typ som jag har sett har betydligt mindre motorer. Och vad jag förstår så är denna båt av halvplanande modell. Den har köl och platt akter. I ljuset av detta låter det inte så konstigt om skrovet gräver ner sig och lägger sig på sidan när det går för fort. Eller är jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johajen 0 Postad 6 Maj , 2009 ja så säger min marina .... för stor motor så letar båten lättaste vägen vid all kraft vid fullgas gör då att båten i värsta fall läger sig på sidan som resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Maj , 2009 Är det en halvplanande båt så får jag nog hålla med.. känner inte till denna båt. Men i så fall är lösningen på ditt problem en mindre motor eller ett nytt skrov.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorberg 0 Postad 6 Maj , 2009 Hmm, ja visst är det en halvplanande båt har jag hört... Men den är reggad till 50 hk... Tycker inte om den svajiga gången på den när den ska gå upp och plana, men det kanske har ngt med skrovet att göra, behöver jag tillägga att jag aldrig haft en halvplanande båt förut ? Jag hoppas ändå på att motorn sitter för lågt.. Vänligen Peter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser