Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
andtom

rostiga spridare

Rekommendera Poster

Jag blev med diesel förra sommaren och då den känns lite trött har jag tänkt kolla upp spridare, pump och turbo. Men innan jag bränner pengar på sådana renoveringar vill jag kolla att kompressionen är ok. Visserligen sade en kunnig person att det inte ska vara någon fara för dåligt komp ifall motorn är lättstartad (och det är den).
Jag skruvade bort spridarna häromdagen och upptäcker då att några har ytrost medans andra är oljiga, rent av geggiga.
Första tankarna är att kylarvatten rinner in, toppen är spräckt,  eventuellt(om jag har tur) har bara topppackningen gett med sig. Men nu börjar jag undra ifall det ändå kan bli lite rost av kondens ifall cylindern är i nedre läget så det är mycke luft inne? Och kan de geggiga bero på dålig förbränning pga delvis igensatta spridare.

Nån som har sett detta förut? Se befogad bild tagen direkt efter förlossningen.

Som sagt motorn var lättstartad förra sommarn och rök inget när den väl var igång, drog även ganska lite soppa, under litern/distans när jag körde depl.fart (8-9 knop).

post-25354-1394235875,2711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

att det är geggigt är nog att spridarna är dåliga oförbränd diesel så kolla spridarna ingen stor kostnad inte så dyrt att renovera heller har du ingen kan du höra av dig till mig så kan vi nog lösa det så båten kommer i i vär

ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och erbjudandet. Ska kolla först om det finns nån i närheten som fixar spridare. Hade du nån synpunkt på det med ytrost på ett par av spridarna? Nåt att  oroa sig för?



Senast ändrad av andtom | 22 april 2009 | 07:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De  är nog inte så farligt me lite rost på dom det viktiga ärbilden från spridaren när ni kollar den

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan ser ut att komma uppifrån, dvs från ventilkåpsläckage eller oljesöl kring påfyllningen.

Detta rinner ner mellan spridare och hylsa och brukar förbli där tills spridaren tas upp.

Den rost du har på en av spetsarna kan bero på att den cylindern har varit öppen under vintern(en ventil har stannat i öppet läge) och kondens har vandrat ut och in som den vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sen uppföljning kan jag berätta att spridarna var ok och nu är de rena och sitter i. Motorn spinner som en katt. Kompressionen var också som den skulle. 

Det är lätt att oroa sig i onödan när man suttit och läst om alla motorproblem här på forumet. Det är lite som att läsa en läkarbok. Man tar till sig symptomen. I synnerhet när man nyligen köpt båten.



Senast ändrad av andtom | 07 juli 2009 | 00:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...