andtom 2 Postad 21 April , 2009 Jag blev med diesel förra sommaren och då den känns lite trött har jag tänkt kolla upp spridare, pump och turbo. Men innan jag bränner pengar på sådana renoveringar vill jag kolla att kompressionen är ok. Visserligen sade en kunnig person att det inte ska vara någon fara för dåligt komp ifall motorn är lättstartad (och det är den). Jag skruvade bort spridarna häromdagen och upptäcker då att några har ytrost medans andra är oljiga, rent av geggiga. Första tankarna är att kylarvatten rinner in, toppen är spräckt, eventuellt(om jag har tur) har bara topppackningen gett med sig. Men nu börjar jag undra ifall det ändå kan bli lite rost av kondens ifall cylindern är i nedre läget så det är mycke luft inne? Och kan de geggiga bero på dålig förbränning pga delvis igensatta spridare. Nån som har sett detta förut? Se befogad bild tagen direkt efter förlossningen. Som sagt motorn var lättstartad förra sommarn och rök inget när den väl var igång, drog även ganska lite soppa, under litern/distans när jag körde depl.fart (8-9 knop). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 21 April , 2009 Hej att det är geggigt är nog att spridarna är dåliga oförbränd diesel så kolla spridarna ingen stor kostnad inte så dyrt att renovera heller har du ingen kan du höra av dig till mig så kan vi nog lösa det så båten kommer i i vär ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 22 April , 2009 Tack för svaret och erbjudandet. Ska kolla först om det finns nån i närheten som fixar spridare. Hade du nån synpunkt på det med ytrost på ett par av spridarna? Nåt att oroa sig för? Senast ändrad av andtom | 22 april 2009 | 07:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner2556 0 Postad 24 April , 2009 De är nog inte så farligt me lite rost på dom det viktiga ärbilden från spridaren när ni kollar den lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 24 April , 2009 Oljan ser ut att komma uppifrån, dvs från ventilkåpsläckage eller oljesöl kring påfyllningen. Detta rinner ner mellan spridare och hylsa och brukar förbli där tills spridaren tas upp. Den rost du har på en av spetsarna kan bero på att den cylindern har varit öppen under vintern(en ventil har stannat i öppet läge) och kondens har vandrat ut och in som den vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 6 Juli , 2009 Som sen uppföljning kan jag berätta att spridarna var ok och nu är de rena och sitter i. Motorn spinner som en katt. Kompressionen var också som den skulle. Det är lätt att oroa sig i onödan när man suttit och läst om alla motorproblem här på forumet. Det är lite som att läsa en läkarbok. Man tar till sig symptomen. I synnerhet när man nyligen köpt båten. Senast ändrad av andtom | 07 juli 2009 | 00:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser