Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
finnsailer35

Vilken sorts olja i hydralstyrningen????

Rekommendera Poster

Tjenare.. Någon som vet vilken sorts olja jag ska ha i min hydralstyrning? Har en hydralkolv från AS Tenfjord..Har fyllt på vanlig hydralolja men får inte ur all luft.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar nog ingen större roll..du får inte ur luften bättre vilken olja du än har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar stor roll vilken olja du använder. Det skall vara hydraulolja och inget annat.

Att du sedan inte får ur luften är ett annat problem. Små mängder luft brukar ofta finnas kvar hur mycket man än luftar och som yttrar sig i en anings svampighet och ett knarrande ljud från rattpumpen. Men denna luft brukar försvinna efter en tids användning. Men var noga med att toppa upp reservoaren.

Du har luftat enligt konstens alla regler? En luftningsapparat för bilbromsar brukar förenkla saken mycket. Finns bl.a på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart menar jag hydraulolja (vilket postaren också säger han fyllt på med).
Sen finns det ju olika varianter av det med.

När jag installerade autopilot (en Raymarine ST6001 med Typ1 hydraulpump) letade jag mig tokig efter vilken olja som var *rekomenderad*.

Inte ett ord om oljetyp förutom Hydraulic Fluid i manualen från pumptillverkaren!

Så jag tog standard hydraulolja från Biltema (36-2738) och två år senare (~250 timmars drift ) styr den lika bra som innan..

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 april 2009 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...