Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
noctiluca

Gjuta av båt, olagligt?

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som känner till vad för regler som gäller om man vill gjuta av en båt?

Är det olagligt att tillverka kopior på en serietillverkad båt?

Spelar det någon roll om den fortfarande tillverkas idag eller om den har slutat tillverkas?

Är det någon skillnad om man gjuter en för eget bruk eller om man vill tillverka några stycken och sälja?

Tacksam för information.
Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte 100 på detta men så här tolkar jag det:

Kopiera är inte tillåtet vare sig det gäller för eget bruk eller för försäljning. Spelar ingen roll om båten fn inte tillverkas. Konstruktionen är oftast patenterad eller så kan den gå under kriterierna för copyright om den kan anses ha något sorts skönhetsvärde (konst).

Det var nu ganska länge sedan jag höll på med juridiken så jag kan inte peka på var dessa saker står skrivna men detta är min uppfattning. Förmodligen finns fler här på forumet som har lite kunskaper i ämnet.

Välkommen hit förresten! (första inlägget i alla fall)

Senast ändrad av ChristerN | 21 april 2009 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tolkning:
Kopiera för privat bruk  (ett enstaka ex) = i princip alltid tillåtet.

All kommersiell framställning (försäljning)  =  ej tillåtet om det finns någon som äger antingen ett giltigt mönsterskydd eller patent, men saknas båda så är det självklart tillåtet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en känsla av att det borde vara som du säger men jag tycker att det är konstigt att det finns så många pluggar och folk som gjuter av båtar i sådana fall. Hade varit intressant att veta vad som gäller. Skulle vara kul att gjuta av en och bygga från grunden. Har nyligen blivit klar med renovering av en ockelbo T16i och vill nu ha ett nytt projekt :)

Tack för välkomnandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju rimligt som du säger att ett patent eller mönsterskydd borde skydda upphovsmannen men jag är osäker på om man kan få patent på ett skrov. Det måste ju vara något helt nytänkande om man skall få igenom ett nytt patent. Någon form av skydd borde ju ändå finnas för tillverkaren och kanske mönsterskydd är det som gäller då.

Vore bra om man kan skapa ett enstaka exemplar men frågan är om det är värt mödan att skapa en plugg om man endast kan göra en avgjutning.

Tack för dina tolkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett patent kan du få på en ny produkt - det gäller ett antal år tex 5 år (kan inte exakt hur länge), sedan kan man även få ett mönsterskydd, även dett gäller ett antal år tex 10 år. Båda dessa gällar att du inte får kopiera produkten.

Ni har säker hör denna disskussion på tex läkemedel (tex losec).

Det är säkert fritt fram på äldre båtar - har du en ny däremot - kan det vara mönsterskydd (troligen inte patent).

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Patent rör det väl sig inte om utan mönsterskydd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är skrovet patenterat så är det olagligt. Vidare så kommer du aldrig att legalt kunna sälja båten eftersom du inte har den CE-märkt och då begår ett brott och gör du ändå det så är du för all framtid ansvarig och ersättningsskyldig för eventuella skador som uppkommer pga av din båt. Så är det kortfattat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hembyggda båtar omfattas inte av CE märkningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...