Elpadino 0 Postad 21 April , 2009 Hej! Fick precis reda på att man kunde sätta givaren till ekolod på insidan av skrovet för att slippa gå igenom det! Nån som har detta och vet om det funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2009 Jag har en sån installation i min båt, fungerar bra och ett hål mindre i skrovet. Några råd: Givaren måste ju vara monterad lodrät. Måste sitta mot ytterskrov direkt mot vattnet. t ex golvdurken med luftficka under fungerar inte. Ingen luft mellan givaren och skrovet, då blir det inget eko. Monteras i ett snett avskuret avloppsrör som fästs vattentätt mot insidan på skrovet och fylls med vatten. För att hitta en bra monteringspunkt så kan man prova sig fram. Fyll en plastpåse halvfull med vatten. Håll givaren mot skrovet, med plastpåsen som mellankudde för bra ljudkoppling, och prova att du får vettiga djupvärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 21 April , 2009 Tack för ett bra svar! Skulle du kunna utveckla konstruktionen av detta: Monteras i ett snett avskuret avloppsrör som fästs vattentätt mot insidan på skrovet och fylls med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 21 April , 2009 Det fungerar lika bra med silikon eller epoxi under givaren så länge det inte är några luftbubblor där. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2009 Grundiden framgår av den här bilden:http://www.seasea.se/ImagePop.aspx?FileName=4081.jpg Jag har den här givaren:http://www.bryggan.nu/nexus/large/01934.htm Men mitt rör verkar vara specialgjort, man har fäst Nexus skrovgenomföring i avloppsröret på något listigt sätt. Kommer inte här och nu ihåg exakt hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 April , 2009 Man kanske skall nämna att monterar man givaren på insidan tappar man litet känslighet/effekt. I de allra flesta fall spelar det ingen som helst roll, få bryr sig om att ekolodet lägger av när djupet är uppåt 100 m eller mer. Men färdas man mycket i grumliga floder, kanaler och vatten med mycket mjuk dybotten kan det vara enerverande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2009 Man får ju se till att det blir bra akustiskt koppling till vattnet genom skrovet. Jag har som sagt inte haft några problem i Stockholms skärgård. Det är väldigt skönt att ha en manick som piper till när det oväntat blir 3 meter eller grundare. (Inställbar larmnivå.) Man kan också ställa om offset för att få djupet under kölen istället för djupet under givaren. Praktiskt om man sticker 1.6 m att slippa dra av 1.6 m från avläst värde hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 April , 2009 Anders_St har ju sitt rör fyllt med vatten. Jag antar att det måste fyllas då och då vartefter vattnet avdunstar. Använd glycering (Apoteket) istället, det avdunstar inte och är luktfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser