Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
steve_selco

Evinrude 40hk -94

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare!

1. Är väldigt ny på båtfronten, men nu ska den i snart och funderar på vilken typ av bränsle och olja man använder till en evinrude 40hk -94 ?

2. blandning 2-3%olja har jag hört.

3. någon som har nåt tips på va man ska gå igenom på en begagnad införskaffad båtmotorn innan sjösättning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig blyfri 95 och 2% olja som är för utombordsmotorer.. finns på macken eller Biltema..

Om du aldrig använt den innan och inte vet vad förre ägaren har gjort så skulle i alla fall jag kolla dessa saker..

Tändstift
Bränsleslangar (torra/sprickor)
Impeller
Byta oljan i växelhuset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att det inte finns massa skit i bensinfiltret och bensintanken !!! Sen skulle jag kanske köra första timmen i närhten av hemmabryggan för att försäkra mig att allt är OK

Kolla också att offeranoden är i gott skick, byt annars

Propelern skall var jämn. I sjön får du kolla att maximala motorvarvtalet är enligt specifikation för motorn (gissningsvis 5500 rpm)

Inget vatten i växelhusoljan

Styrning, växling och gas går lätt

Att skvallersrålen är rejäl, man kan köra motor i en vattentunna, det gör jag med mina

Ingen rost

Lyssna på motorljudet, så att inget låter kontigt

Kolla snöret till manuella starten eller skicket på starmotorn. Det skall finnas ett extra snöre för reservstart om den ordinarie pajar

Se till att du har en verktygssats med dig för att kunna fixa enkare fel

Kolla tomgågen, justera vid behov

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte VRO pump på den? i så fall skall du inte blanda oljan i bensinen utan det görs automatiskt i vro pumpen

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, mycket bra.

...angående den separata oljetanken, tidigare ägaren sa att han blandade bensin o olja i bränsletanken för att oljetanken inte var så pålitlig. (har ju sökt denna man utan framgång)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...