Micke9000 16 Postad 20 April , 2009 Hej, Kan inte komma på att jag sätt denna lampa lysa någon gång? Är det oljetryckslampan eller laddlampan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 21 April , 2009 Varför inte följa kabeln till motorn? Med tanke på att du har en mätare för oljetryck, kan man alltid gissa att den avser laddningen. I vilket fall ingen lampa man vill skall lysa 10 distans från hemmahamnen.. :-) Senast ändrad av Orris27 | 21 april 2009 | 07:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 21 April , 2009 Ganska trångt och bökigt att komma åt underifrån utan att skruva bort en massa. Därför tänkte jag om någon kanske visste Har både Ampere mätare och oljetrycksmätare. Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 21 April , 2009 Ser ingen voltmätare i panelen, är den separat installerad? Vad händer om du byglar oljetryckskontakten på givaren på blocket? Tänds lampan då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 April , 2009 Både oljetrycks och laddningslampan skall väl normalt lysa då tändningen slås på, för att man skall kunna kontrollera funktionen? Går glödtråden av i laddningslampan kan, iaf i vissa kopplingar, generatorns magnetfält inte självgenereras och därmed uteblir också batteriladdningen. Hmm..? Svårbytta varnings-glödlampor borde bannlysas, kan tyckas. Vad händer om du skruvar på muttern runt lampglaset, kanske blir glödlampan åtkomlig utan att hållaren lossnar från panelen? Senast ändrad av Thomas-1 | 21 april 2009 | 11:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 21 April , 2009 Ska ta och kolla till detta imorgon på dagen då jag jobbar kväll denna vecka. Kan hålla med om att denna lampa borde lysa när tändningen är påslagen och slockna när motorn startat. När jag kör på somrarna så visar ampere mätaren kanske 25-30Ah vid start för att lite senare gå ner till kanske 10Ah. Sedan runt 0 när man kört ett tag. Betyder detta att regulatorn på generatorn drar ner på laddningen för att startbatterierna är fulladdade tro? Eller kan det ha med denna lampa att göra? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 April , 2009 Laddningen verkar ju fungera OK, så laddningslampan - om det nu inte är en oljetryckslampa - kanske är urkopplad eller har ett parallellmotstånd för att undvika magnetiseringsfelet vid trasig glödlampa. Just detta med magnetiseringen är ju normalt (utan parallellmotstånd) en orsak till att glödlampan rimligen måste vara lätt utbytbar, så jag skulle nog testat att skruva lite försiktigt. Har själv en snarlik lamphållare i plast* där glödlampan byts lätt, själva lamphållaren hålls där fast med skruvar på baksidan. (* Plast korroderar ju f.ö. inte, vilket kanske har hänt här? Prova försiktigt, så inte hela hållaren knäcks loss och börjar att rotera.) Senast ändrad av Thomas-1 | 21 april 2009 | 18:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser