Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
TheQ

Kolfiber?

Rekommendera Poster

Hur stort är egentligen intresset av kolfiberdelar i segelbåtar? Är ute på okänd mark här men är det inte vanligast med glasfiber?

Senast ändrad av TheQ | 20 april 2009 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolfiber är ett lite coolare material som de stora grabbarna har på sina båtar. Tror intresset skulle vara större om inte priset var så förbenat högt. Man kan tänka sig detaljer såsom spirbommar, pekar eller andra delar som ska vara lätta och starka kan vara något även för den vanlige seglaren.
Endast fantasin sätter gränserna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jo kolfiber är ju rätt dyrt. vilka delar är det som dom stora grabbarna brukar byta ut till kolfiber? Och va det aluminium innan eller glasfiber?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riggprylar brukar vara kolfiber; mast, bom, peke, spinnakerbom. Allt det var tidigare i aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon liten del/delar på en segelbåt som en amatörseglare gärna hade bytt ut till kolfiber?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar kolfiber. Nu i vinter slängde jag tex, ihop en ny rorkult. Det är ju inte precis rocket-science att göra detaljer i kolfiber, och kol är väll världens vanligaste grundämne? Så varför delar i kolfiber ska behöva kosta så mycket kan jag inte fatta.  

Problemet är väll just bristen på standardisering inom båtvärlden. Nästan varje pryl är ju one-off, eller åtminstone i väldigt små serier. Vad som förmodligen skulle lämpa sig för massproduktion är ju isådantfall rör på metervara till spinnaker/spirbommar. Där har ju vissa rent fantastiska marginaler idag. Ett annat skräckexempel jag såg var en instrumenthållare för Nexus instrument på Watski, fick man en tredjedel av det priset skulle man ju skämmas.

Sedan ska man ju komma ihåg att materialet är direkt olämpligt i många applikationer för familjeseglare. När kolfiber går sönder så gör det ju det ordentligt, och utan förvarning.

Så, lämpliga delar skulle ju kunna vara,,

Rör. Spinnaker/spirbommar, båtshake och peke på metervara.

Instrumenthållare, både konsoller och mastfäste.

Diverse profiler, vinklar, fyrkantsrör osv, för egna konstruktioner.

Mitt nästa egna projekt blir ett nytt sittbrunsbord, det gamla i plywood väger ju as. Men det kanske inte är något för alla?Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolfiber i riggen ger en stor förbättring på många sätt.

Eftersom masten är 7-8 gånger högre än kölen kan man för varje kilo sparat på masten ta bort 7-8kg från kölen med bibehållen styvhet. Den dynamiska vikten minskas också så båten rör sej bättre i vågor. Stampar mindre i motsjö och går fortare, rullar mindre i sidsjö. Om du gått för motor utan mast kanske du har märkt att båten är stabilare och rör sej bättre i sjön. Samma effekt när du minskar vikten i riggen.

Spinnaker bommen i kolfiber är lättare och hantera och underlättar fördäcksarbetet betydligt. Masta på/av blir också lättare med kolfibermast.

Kolfiber i riggen är ett betydligt större lyft än när man gick från trä till aluminium. Om 20-30år kommer de flesta båtar säljas med kolfiber mast. Fördelarna är inte bara för kappseglaren.

Johan  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undran - hur är det med livslängden?

Hur påverkas materialet av exempelvis UV-strålning, fuktabsorbtion (och påföljande frost), upphettning i solen, bryts det ner av andra orsaker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det största problemet är nog UV strålning men det påverkar bara det yttersta lagret. De flesta kolfibermaster är inte målade. Antagligen vill man visa upp. En kolfibermast jag hade var målad och det elliminerar UV problemet men man får ett visst underhåll. Kolfibermasten på min nuvarande båt har börjat frasa lite i ytlagret så jag ska nog måla den.

Jag har seglat samma båt med aluminium och kolfibermast. Det var en jolle så den enda fördelen var minskning av den dynamiska vikten (jolle seglas upprätt) och by-responsen. Fartökningen var relativt liten men båten blev betydligt lättare att segla. Hårdvinds gippar som tidigare var utmanande blev hur lätt som helst med kolfibermast. En helt annan båt.

Teknologin är inte färdig än för utbrett användande än men jag ser inga större problem. 

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket, precis det jag letade efter =) Jag jobbar nämligen med kolfiber och min styvfar fyller snart år och har segelbåt så...

Kolfiber är ca 10 ggr dyrare per m2 än glasfiber, det beror helt och hållet på att processen är otroligt mycket mer omständig, jag kan inte processen helt men jag vet att man stoppar in ett stort stycke av ett visst material i en ugn sen bränner man bort ca 80-85% av materialet. Av det som blir kvar spinner man sen trådar av som man sedan väver till vävar. Varje snöre/tråd man kan se dom vanligaste vävarna t.ex en satängväv består av 12 000 kolfibrer. Därav har man i produktionen 12 000 spolar som man sedan spinner till en enda ca 0,5 mm tjock tråd som plattas ut till ca 1,5 mm.

För att svara på Eileans frågor:

Uv strålning utvecklas inte till mer än ett kosmetiskt problem då det bara är epoxin som gulnar efter x antal år.

Fuktabsobtion existerar inte.

Upphettning i solen blir ett problem först när laminatet rakt igenom blir varmare än härdningstemperaturen man använder vid skjutning. Kan t.ex. ligga på ca 90 %. Men kolfiber sprider värme mycket effektivt och ute till havs blåser det oftast en del...

Nedbrytning av andra orsaker skulle i sånna fall vara förslitning, men det är inte troligt såvida man inte står och slipar, eller sågar med diamantverktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TheQ skrev:
Uv strålning utvecklas inte till mer än ett kosmetiskt problem då det bara är epoxin som gulnar efter x antal år.

Nu är väl så att UV-strålning får inte epoxy att bara gulna, den tappar ju styrka och blir spröd så småningom också. Inte så lovande för kolfibermastens åldrande.

Nu är det ju knappast någon raketvetenskap att skydda epoxy mot UV-strålning genom att måla eller blanda i pigment. Vilket också är bra för värmeabsorbtionen och för estetiken. Svarta master var fula redan på Maxi 77...

Men för dem som prompt måste visa att de har kolfibergrejor kan väl epoxyns uv-käsnlighet bli ett problem antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga?

Borde man inte kunna använda vinylester istället för epoxy? Har sett att det finns klar sådan. Inte samma styrka som epoxy men bättre än polyester.

Åtminstone till bling-bling grejor borde det vara bättre? Har ingen egen erfarenhet av materialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För blinggrejer kanske det har någon fördel. Är man ute efter styrkan bör det däremot vara rätt betydelselöst eller fördel för epoxyn, eftersom matrisen (epoxyn/vinylestern) står för en så liten del av totalkostnaden, och den styrkan man förlorar genom att använda vinylester istället måste byggas upp med mer kolfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag tänkte mest om någon visste hur vinylester står sig mot UV påverkan.

Till mitt tänkta sittbrunnsbord i kolfiber är förmodligen hållfastheten inget problem.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skulle göra rör på metervara, vad skulle isåfall måtten (längd, inner och ytterdiameter) behöva vara? Och skulle ändarna se ut på något särkillt sätt? Vad skulle det kunna användas till? Så jag vet om det är värt ett försökt Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 rör, innerdiameter (51 mm,) så passar de vanligaste spinnakerbomsbeslagen.

(Ingen kunskap om vinylester och kolfiber?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta bra kolfiberbyggen görs med pre-preg som sedan ungsbakas under vakum. Man når en mycket hör fiberhalt. Med vinyliester bygger man på annat sätt. Kanske OK för etf skrov-däck men troligtvis inte för en mast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...