Micke66 0 Postad 20 April , 2009 Hej jag har skaffat en Sea Ray -00. Den har en sådan där omkopplare där du kan välja OFF-1-2-Both. I boken står det inte speciellt mycket mer än att man skall använda ett till start och ett till förbrukning. Att man skall använda det sämre laddade till förbrukning, och spara det andra till start. Men sedan rekomenderas att ban ställer om brytaren till Both när man skall starta, detta för att båda batterierna skall laddas. Då funderade jag på följande: 1. Är det ett system som förlitar sig helt på en brytare, eller finns det annan tillutrustning? 2. Om jag ställer den på båda när kanske det ena är nästan helt slut, tar det inte ner startbatteriet då? 3. Kan/bör man över huvud taget manövrera brytaren efter start? (typ att ställa den på starbatteri, och efter en stund slå om till förbrukaren) Jag såg en varning on att inte slå ifrån den när motorn är igång, eller gäller detta bara från-läget så att säga? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 April , 2009 1: Högst troligt ett system som förlitar sig helt på en brytare. 2: Nej, alla batterierna kan bidra med energi under starten om det behövs, men man kan inte *ladda* ett batteri från ett annat hur urladdat det ena än är.. och även om man kunde skulle den i så fall överförda energin vara tillgänglig för start, den har ju inte mystiskt försvunnit 3:Kanske, om brytaren är av typen Make-before-Break men omöjligt att veta utan mer info om vilken brytare det är. Dock skulle jag inte hålla på och *mecka* med brytaren under gång oavsett.. Du bör kolla upp hur brytaren & batterierna är kopplade, det finns många varianter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 April , 2009 Du behöver ju kolla upp om det är två olika kretsar med varsitt batteri eller om det är kopplat så att det är en enda krets men du kan välja vilket batteri som ska driva den kretsen. Är det en enda krets så så driver du med förbrukningsbatteriet till det är dags att starta, då kopplar du ihop båda. Då laddas också båda. Sen när du stängt av motorn så kopplar du till det batteriet du vill ha som förbrukare. Nackdelen är att om du inte är alert så glömmer du koppla ifrån startbatteriet och så står du utan kräm när det är dags att starta. Sätt i ett skiljerelä istället så sköts det automatiskt. Då kan du även ha dubbla kretsar så du kan koppla in förbrukare till en egen säkringsdosa som du vet bara går på förbrukarbatteriet. Jag skulle inte röra brytaren efter start. Har läst (tror det var på Skyllermarks) att man kan förstöra generatorn om laddningen kopplas ifrån. Men jag kan inte garantera att jag uppfattat den biten rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 21 April , 2009 Håller med Dawa, anlitade själv en elare som kopplade minimalt på startbat och allt annat på servicebat. Ska Du köra längre tid kan Du slå om till Both då laddar generatorn båda batterierna. Tänk på Amp tim för servicebat, ju mer desto bättre. Har funkat klockrent för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 April , 2009 3. Risken med att röra brytaren under start beror på. Generatorn är tänkt att alltid ha ett batteri inkopplat när den går för att göra av strömmen någonstans. Lossar man batteriet så sticker spänningen iväg högt upp (spekulation 20-30V?) och kan förstöra laddregulator och annan elektronik, GPS, radio, lampor. Det kan gå sönder saker även om det bara blir ett kort avbrott på en del av sekund. Om din batteribrytare är gjord så att den släpper kontakten innan den kopplar in nästa får du just den effekten, generatorn går utan batteri ett ögonblick när man kopplar om från 1 till 1 2. Men det beror ju på hur den är gjord. När jag nu sitter och funderar så är den rimliga konstruktionen att man har en kontinuerlig kontaktbana så man inte får avbrott. Men det är ingen garanti och skadorna är dyra att fixa. Lugnast att låta den vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 22 April , 2009 Ja, det är ju lite moment 22 över det hela, hur du än gör verkar det bli fel på något vis. Hade jag varit som du hade jag installerat ett batteri till (hoppas du har plats) som du med säkerhet vet bara är för att starta båten och inte har något att göra med övrig elförbrukning. Till detta installerar du en automatik som ser till att under gång ladda först startbatteriet och sedan övriga batterier, då vet du att startbatteriet alltid är fullt. Under alla omständigheter tycker jag att du ska ta reda på fakta om den installation du redan har ... det kanske är en utmärkt utrustning men då måste du säkert veta hur den fungerar .... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 23 April , 2009 Tack så mycket för alla svar, får nog kolla lite närmare på hur systemet är byggt. Jag var lite lat och tänkte att någon som äger en likadan som jag redan visste. Men jag är tacksam för alla tips, man vill ju gärna att det blir rätt om man skall göra någon förändring. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser