Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
Dawa

Hur lyfter jag båten enklast från trailern?

Rekommendera Poster

Nu har det kört ihop sig lite.

Jag har en trailer där båten ligger mot 4st medar istället för hjul, enligt bild. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Den vänstra plankan fick jag loss och kunde tvätta och vaxa båten under men de två i mitten får jag bara loss om jag kan höja båten 5-10cm först. (Knepig konstruktion och den kommer jag göra om i sommar.)

Föreslog för en kollega att jag skulle placera ut 2 domkrafter med jackpads och lyfta båten. En i aktern och en en bit fram (de gröna punkterna på bilden) men han skrek rätt ut att båten skulle få tryckskador om jag inte använda en regel som fördelade kraften på kölen.

Båten väger ca 1000kg. Avståndet mellan medarna i mitten är ca 12-15cm. Jag kommer ta bort en planka i taget men föredrar ändå en lösning som inte kollapsar medan jag ligger där och harvar...

1. Håller kölen om jag lyfter i två punkter?
2. Finns det bättre sätt att lyfta båten?
3. Hur gör ni andra som har den typen av trailer?

post-10005627-1394235873,3896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt en campion skulle lyftas i öglorna, låsöglan ifram och dom två som sitter på akterspegeln, men visst ska det hålla om cu lyfter som du visar, kölen är ju det starkaste på en båt se bara till att den inte kanar av när båten välter. Den kommer ju tippa lite åt ena hållet när du lyfter så håll koll på jackpadden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfta båten utanför stöden? Hur menar du då? Botten är v-formad så medarna ligger lite på sniskan så att säga så jag har inga plana ytor att lyfta i övrigt. Enda som är någorlunda plant är mitt under kölen i så fall.

Det är ju också en av anledningarna till att jag funderade på att lyfta i kölen...för då kan inte båten halka pga v-botten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. att den tippar så tänkte jag vara med och stödja upp det hela i sidled med underlägg vid de yttre medarna. Hoppas att det funkar...

Att lyfta i öglorna är nog uteslutet även om de skulle hålla då jag inte har någon lyftanordning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, trodde du hade några steg (tror det heter så) å lyfta på.

I vilket fall så funkar det att lyfta i kölen om du kan få in en regel mellan domkraft å köl.

Din kollega har nog rätt i att du inte bara kan lyfta med domkraft, en sån där som har anläggingsyta stor som en 5-krona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade lyft i kölen utan tvekan, den håller den är riktigt tjock så några tryckskador lär du ju inte få...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag har ju några steg men de är inte så stora = väldigt liten plan yta. Längre fram så finns inte den möjligheten alls.

Anläggningsytan på domkraften är ca 7cm i diameter gissar jag. Sen är det en sån gummitrissa (jackpad) på den så trycket blir nog på ca 8-9 cm i diameter. Är det fortfarande för klent? En regel är att föredra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8 cm i diameter ger en area på 50 cm^2. Du lär ju inte ha full kontakt då väl kölen är lite välvd?

Säg att du har 60% kontakt med gummitrissan. 2 stöd ger då en kontaktyta på 60 cm^2.

Dvs 1000 kg / 60 cm^2

eller 10000N / 6000 mm^2 = 1.7N/mm^2

Vilket inte är så mycket. Men försök få dit en regelstump för säkerhets skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, jag får fixa två 50cm reglar...för det är väl enklare så än att ha en lång som löper längs hela kölen? De brukar ju vara vridna när de blir längre...

45x95 borde väl räcka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag lyfte min båt i aktern med 1st 50cm planka rakt underifrån, nästan längst bak på kölen.
På sidorna av plankan sågade jag till 2st kilar som passade min V-botten. Lyfte sedan försiktigt med domkraft och det gick kanon.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, satt faktiskt precis o funderade på hur jag skulle såga ut liknande kilar... har ju ingen bandsåg precis. Får väl sluta lata mig och använda fogsvansen...=)

Antar att du skruvade fast dem i plankan så de satt fast ordentligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, Jag skruvade dit kilarna.

Bandsåg hade varit kalas men jag sågade med den berömda fogsvansen :)

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...