hlek 0 Postad 20 April , 2009 Jag har ett VP 290 DP drev, längst ner på skölden sitter två gummirör som skall ha någon form av by pass funktion för avgaserna. När jag skulle köpa två nya ,då mina har spruckit pga ålder skulle jag tro, fick jag reda på priset, 480 kr/st. Har någon annan bytt dessa ? Hur gör man för att byta dessa? Finns det något billigare ställe att inhandla dessa på ? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 21 April , 2009 Om det är de små gummitutorna som sitter längst ner på skölden har jag bytt dem... De är svindyra, sambon hade nog gärna tagit stryptag på mig (och hållt kvar) när hon fick veta hur de såg ut och vad de kostade. Vi renoverade och tänkte att vi gör iordning på allt så det blir komplett. Vad jag fick reda på var att de är till för tomgångsavgaserna, jag tror det var så att det inte blev ordentligt tryck för att de skulle orka gå i den stora bälgen, det avhjälptes med de små hålen längst ner. Sista böjen är löjlig egentligen, det enda de gör är att flytta avgaserna ca 10 cm, jag förstår inte nyttan med den riktigt. För att byta dem pillar man bort resterna av den gamla. i skölden finns ett spår där en fläns på gummikröken passar, se till att spåret är rent så hoppar gummikröken fast när du knövlar in den. Jag är rätt säker på att Drevia sa att det bara var att stoppa i den, men såhär i efterhand hade jag nog använt lite lim, jag tror att en saknas igen.... Konstruktionen är ju löjligt enkel, en 90 graders böj i gummi med en fläns för att passa i spåret. Såhär i efterhand... Leta reda på en kylarslang i lämplig dimension med en 90 graders böj, limma dit en passande o-ring som fläns, limma allt i skölden klart. Borde inte kosta mer är 100:- sammanlagt för båda.... Senast ändrad av AndersF | 21 april 2009 | 08:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anica 0 Postad 23 April , 2009 Vi har precis samma problem, våra gummirör är helt spruckna och måste bytas. En dum fråga kanske.. men kan man byta dessa från sköldens utsida eller måste man lossa dom från motorrummet //Annika och Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 23 April , 2009 Om det är de rören som vi beskrev ovan är det enkelt att byta dem utifrån. Se bara till att drevet är upptiltat/upptrimmat så finns det bra med plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 2 Maj , 2009 Svårt att byta dom utan att lossa bockhornet på insidan som klämmer fast dom, jag har väldigt trångt mellan svänghjulskåpa och bockhorn så jag kommer knappt åt bultarna ! Finns det något alternativ ? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Maj , 2009 Nu blir jag lite orolig. Jag har kört omkring med ett 290DP drev i fyra år. Några gånger har jag tagit ner det för renovering och tycker att jag känner både drev o sköld väl, men några gummirör kan jag inte påminna mig att jag sett. Det finns en by pass för avgaserna i skölden och dessa hål täcks av en liten gummiflärp, men några rör känner jag som sagt inte till. Förklara gärna närmare, helst med bild! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 2 Maj , 2009 Mitt (tidiga) 290 har också lösningen med en gummiläpp över ett par hål i skölden. Den beskrivna varianten gäller förmodligen senare drev, typ DP-E och liknande. En kvalificerad gissning baserad på översiktsbilder då jag inte hittat någon sprängskiss på nyare sköldar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 3 Maj , 2009 Är du säker på att det är ett 290-drev du har-vill minnas att det satt sådana gummirör på ett 280-drev som jag hade på en tidigare båt. Har ett tidigt 290 nu och det har som sagts en gummiflärp. Hade tidigare även ett 290 DPE och kan inte minnas att det satt några gummirör på det heller. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 3 Maj , 2009 Bra tanke, jag kollade aldrig andra än 290. På 280 sitter mycket riktigt två krökar (843235) a 421 spänn. Översiktsbilder på sena 290-sköldar visar dock ett par liknande krökar (som ser ut att vara integrerade med skölden) men det kanske bara är risiga bilder? http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-44-1886.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 3 Maj , 2009 Så här ser det ut ! http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736260-04A-04A,,,0900.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 3 Maj , 2009 Har lyckats låsa bockhornet med två egentillverkade nycklar, skall dra fast det idag ! /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 3 Maj , 2009 Så där ja! Tur du slapp lyfta maskinen, också - de där skruvarna (till bockhornet) kan sitta något utomjordiskt hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 3 Maj , 2009 Bra, då har jag inte missat något. Skönt också att inte ha några gummirör. Verkar inte vara någon särskilt bra konstruktion. Flärpen byter man på en kvart. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 03 maj 2009 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser