AudiTQ 1 Postad 20 April , 2009 Hej alla! Har börjat vårrusta båten nu och mitt största och mest tidskrävande projekt är att bottemåla och då passa på att byta färg från svart själpolerande till vit dito. Även om jag inte är målare så förstår jag mer än väl att det inte bara är att måla på den vita utan ett rejält grundarbete. Båten är en Sea Ray DC på 8 meter och är från 2001. Den befintliga bottenfärgen är relativt känd, det översta lagret är svart självpolerande färg som lätt tas bort med högtryck och våtslipning, under finns en för mig okänd blå färg (kan vara gelshield) Mina frågor är följande: 1) ska jag ta bort all svart färg (slipar alltså bort den och tar bra den blåa äldre färgen) och sedan lägga på ett spärrskikt /typ Primocon innan jag lägger på den nya vita bottenfärgen????? 2) ska jag gå ännu längre och även rikta in mig på att slipa bort den blåa färgen och därefter grunda med Gelshield 200 och sedan lägga på vit bottenfärg ? ÄR detta realistiskt innan sjösättning om ca 1 månad ? Gelshielden kräver väl ganska lång torktid ? OCH om det är gelshield som är den blåa färgen jag beskriver- ska jag lägga på ett nytt lager ? Så vitt jag kan se så är det två lager bottenfärg plus eventuell grundfärg under dessa. troligtvis gelshield 200. Befintlig färg är i relativt gott skick, några flagor här o där som jag skrapat bort. För att sammanfatta detta, jag vill byta färg på bottenf. och få vit istället för svart då den passar bättre. Vill ju inte ha grå bottenfärg vilket enligt mig säkert händer om man lägger på ett vitt självpolerande skikt ovanpå ett svart dito ( har sett några sådana målningar på båtar som är klara för iläggning- inte så snyggt med grå bottenfärg till följd av blandningen) Det relevanta för mig är att få tips o råd om hur pass mycket arbete jag bör lägga ner på detta projekt. Tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 20 April , 2009 Frågan är alltså: 1. Ska du göra ett OK jobb? 2. Ska du göra ett bra jobb? Det kan du bara svara på själv är jag rädd. Båda alternativen fungerar. Torktiden för Gelshield är under ett dygn. Se http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/primers/SW_gelshield_200.asp? och http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/fibreglass/protect.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 20 April , 2009 Jag vill göra ett bra jobb för jag tänker ha kvar båten i några år och vill inte dras med problem orsakade av ett dåligt underarbete. Så svar ja, vill göra ett BRA jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 204 Postad 20 April , 2009 Då har du faktiskt svarat på din egen fråga. Alternativ 2 är det som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 20 April , 2009 hehe faktiskt Blir till att slita några dagar o kvällar framöver då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 21 April , 2009 Tanken slog mig att kanske inte lägga på någon ny bottenfärg utan bara vaxa o se hur mycket skit som växer på botten. Många kör ju utan bottenmålning. Om jag väljer det alternativet, gäller något speciellt vad gällande behandlingen av den frilagda ytan under gamla lager bottenfärg ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser