Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jbergin

Båtbesiktning - västkusten (GBG, Uddevalla, Tjörn)

Rekommendera Poster

Hej,

Är båtspekulant (DC, 23-27 fot) med hopp om nära förestående inköp. Jag undrar om Ni känner till någon båtbesiktigare på västkusten? Det är långt att åka från Sthlm för att titta och per telefon låter många objekt väldigt bra...

Känner någon till kostnaden för en besiktning av ovanstående båtstorlek?

Tack! på förhand.

Hälsar

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på Västkustens båtförbund så ser du där vilka båtklubbar som tillhör det förbundet.

www.vastkustensbf.se

Sedan går du till www.batunionen.com ,start, sök besiktningsmän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har nu varit i kontakt med besiktigare och det jag är ute efter är egentligen någon som kan titta på en båt åt mig i syfte att köpa den. Problemet är att jag inte kan verifiera säljarens uppgifter då avståendet är alltför stort. En s.k. säkerhetsbesiktning var inte att rekommendera inför köp.

Finns det några andra möjligheter till att få en båt utvärderat på distans? Jag bor i Stockholm och objektet finns i Uddevalla.

ALLA ideér är välkomna!

Hälsar

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johan !

William Bekking är en som gör besiktningar i GBG omr.

Har ingen egen erfarenhet av hans arbete dock. Hans verksamhet ligger i Fiskebäck ihop med Knape Marin.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer. Knape skulle jag inte köpa båt av. Becking/Bekking ? vet inte om hans arbete är lika seriöst som Knapes, men även en blind höna kan finna ett korn !

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag inte riktigt kan förstå är hur man vill lägga över beslutet om ett båtköp till någon annan? det handlar ju säkert om minst ett par hundra tusen och du vill att någon annan skall titta på båten åt dig, nänä, ta kostnaden och tiden och var med den besiktningsman du hittar och bestämmer dig för och var på plats och ta detta beslut själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

En annan besiktningsman verksam här i Göteborg är Jan Kopperud, Han gör samma typ av besiktningar som Becking och skall vara bra har jag hört.

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Att lägga över beslut på någon annan är det ingen som har talat om. Jag vill att någon opartisk person tittar på båten och verifierar det säljaren uppger. Inget konstigare än så. För den tjänsten betalar jag vad personen vill ha, within reason. Åker sedan själv för att göra upp affären. Men innan jag tar mig tiden att bilda mig en uppfattning på plats vill jag veta att det inte är en bortkastad dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte det är konstigt att låta en besiktningsman se på båten först - man får både bilder och dokument på skicket, som man kan annalysera hemma i lugn och ro. Därefter åker man och tittar på båten. Bra att kunna smälta vad besiktningsmannen kommit fram till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...