mref 0 Postad 19 April , 2009 Jag har en båt cirka 4 meter lång och väger cirka 50 till 100 kg. Skylten står att man ska ha max 4 hk men är sugen på skaffa en större motor och få mer knop.. Så är det för mycket med 8 hk? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 20 April , 2009 Nej d är nog inte hela världen, kolla på dom här rövarna som kanske har lite större motor på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mref 0 Postad 20 April , 2009 haha detta är sjukt, jag antar att 8 hk funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 20 April , 2009 Jag har en liten Triss 405, (samma båtstorlek som din låter det som) som är godkänd för 10hk. Den har jag kört med 25hk Johnson under ett par säsonger och även dragit vattenskidor och wakeboard. =) Tills vi satte i en bit bahco-mejsel istället för brytpinne och sen var det drevet historia... Du kan nog avgöra hur frisk din akterspegel verkar vara och bestämma dig efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 20 April , 2009 Det borde helt klart fungera, sen när du vill ha ännu mer power kan du köpa min merc 9,9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 20 April , 2009 En kompis i frankrike hade en 2,5 m lång gummibåt med en tiohästars yamaha som gick hur stadigt som helst. Även i sådant väder då man helst inte ska befinna sig i en gummibåt i medelhavet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mref 0 Postad 20 April , 2009 Dawa Låter bra! Det betyder att du har 15 för mycket och det funkar bra? Hur ser bacho-mejsel ut? hur kan jag avgöra om min akterspegel är bra? n0sliw Bor du i örebro då perfekt andearsHT Är båten godkänd för tio hk? Vad skall jag satsa på. Båten med 8 hk eller en ny gummibåt med 4-5 hk? Senast ändrad av mref | 20 april 2009 | 18:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 20 April , 2009 andearsHT Är båten godkänd för tio hk? Det kan jag inte tänka mig. Detta var sommaren 95 och vi var två 14-åriga rebeller som levde livet på rivieran. Och i den åldern brydde man sig inte om det var rätt motorstyrka eller om att det inte var tillåtet att köra innanför badbojarna osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mref 0 Postad 20 April , 2009 haha härligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 21 April , 2009 Ja det kan jag lova. Och inga missöden mer än att vi råka trassla in en tamp i propen så att brytpinnen gick av och vi fick bogseras av en spännig hjälte från franska baywatch som svor åt oss under hela resan in. Sen blev det två dagars cyklande mellan marinorna innan vi hittade en ny brytpinne. Det var livet det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 April , 2009 Brytpinnarna är ju ett gissel...det var därför vi kapade upp en Bahco-mejsel till brytpinne...vi orkade inte vänta tills efter helgen för att köpa nya... haha. Fick kassera motorn istället. =) Vi var också någorlunda unga och... hmm, ska vi säga impulsiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 21 April , 2009 Jag har inte kvar 25-hästars motorn. Men det funkade fint. Kanske skulle slänga in en brasklapp att det såklart beror på hur stabil båt du har. För min del har det funkat... En Bahco-mejsel ser i stort sett ut som alla andra mejslar, men eftersom det är allmänt känt vilken kvalitetsnivå stålet har så var det ett enkelt sätt att ange styrkan på den tillverkade brytpinnen. Således lätt att förstå att den blev på tok för tålig och kuggarna i drevet gav upp innan brytpinnen gjorde det. Hur du avgör om din akterspegel är bra? Ta ett kort och lägg ut här så får vi väl se hur det ser ut. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mref 0 Postad 21 April , 2009 tack för alla skriver, intresserant! skall fixa några kort på akterspege så fort när jag åker till sommarstuga.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser