Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
tobiasA

johnson 60 hk, 88 går ej att ge frigas

Rekommendera Poster

Hej Har en johnson 60 hk 88, problemet är att det ej går att ge frigas, går bara att röra reglaget när man trycker in handtaget under gasreglaget då växel lägges i, vad kan det vara för fel som gör att det inte går att ge frigas ?

/ Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog plocka i sär reglaget o titta vad som har gått sönder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har ett orginalreglage så finns en separat spak som ska lytas uppåt för att höja tomgången vid start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... jag tror du menar choken. Inte riktigt det han är ute efter dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag tror han menar det han skriver. Det finns ett separat gasreglage som används för att kunna ge gas utan att lägga i växel. Choken sitter i tändningslåset.

Senast ändrad av AndreasHT | 21 april 2009 | 13:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att det sitter ett separat reglage (den svarta spaken) för tomgångshöjning. Gasreglaget fungerar bara när växel ligger i. Chokar gör man genom att trycka in startnyckeln och seda släppa ut den när motorn tänder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag kallstartar min motor så lyfter jag en spak i ovankant där bak på reglaget.. (Choken).
Sen trycker jag in startnyckeln ett par gånger så att det pytsas i lite bensin.. (flödar), sen vrider jag om startnyckeln.
Sen när motorn är börjar bli varm sänker jag denna spak (choken) allteftersom..

Jag vet att det ska finnas något reglage/knapp baktill som gör att växelfunktionen ska kopplas ur... men jag kommer inte ihåg vart. Det finns ju inte så många grejer att välja på dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ej någon sådan knapp på ett reglage till en omc 60 88a,endast ett gashandtag för handgas vid friläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyft spaken som Daniel B felaktigt kallar för choke, den kallas i instruktionsboken för fast idle levervilket innebär höjd tomgångsvarvtal. Det finns ingen klassisk choke på denna motor, om man med choke menar att man stryper lufttillförseln i förgasaren. Istället finns en primerpump, en solenoid som sprutar ren bensin in i insuget, den regleras som någon redan sagt genom att man trycker in startknappen, då brukar höras ett klick från motorn. När tomgångsspaken är uppdragen går det inte att lägga i växeln.

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tackar för svaren, då var det inte så konstigt att jag ej fick igång motorn eftersom jag inte kände till hur dessa reglade fungerade, försökte starta utan att använda något av dessa och det gick inge vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...