Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Bav30

Yamarin 59 ht köpes

Rekommendera Poster

Finns det någon som ska sälja sin Yamarin 59ht..?

Båten ska vara i riktigt bra skick samt ha en yamaha 115. Gärna 2007 års modell.

Föll på mållinjen på två st från blocket..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar men den för 254.000 var jag nummer 2 på och den andra är en två-taktare. det funkar ej.. Har varit och tittat på ett par på blocket, tyvärr så har det vart i ganska dåligt skick för att vara nästan nya båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - den BLÅ randen på sidan brukar ta stryk av Y-bommar mm. Cool

Annars ska det väl inte vara nåt på så nya båtar??

Skadad motor/drev? Skadat skrov?? Trasiga/fläckiga dynor?? Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framförallt skrovet. Kapell som är mögliga samt att kapellrutorna är i dåligt skick är några andra fel. Sen är det några båtar där det sitter 100hk bara och det vill jag ej ha. En båt vi var och tittade på var ej leveransservice eller någon 10-timmars service gjord.

Har kikat runt lite ifall det finns någon -08 till salu hos någon handlare till bra pris..Får fortsätta att kika under veckan. Finns ju en möjliget att köpa 5930 men de ligger ganska högt i pris på blocket..Vad jag har förstått har de ändrat en del på 59ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga jätteskillnader mellan 5930 och 59 HT. Det är samma båt i grunden med endast smärre ändringar förutom namnet. Största skillnaderna är annars att från 07 är teak på fördäck standard samt från 08 LAN instrument.

Har du kört en 59HT med F100? Om inte så är skillnaden mellan den och F115 inte spec stor. skiljer ca 2,5 knop på topp. Accelration och lasttålighet är fullt tillräcklig med F100. Även med många i båten och vattensporter. Jag har själv en -07 med F100. Provade båda och kom fram till att det var mer värt med full teak i båten än uppgradera till 115 hk. Ska du absolut ha effekt ska de leta efter de få båtar som finns med F150, då blir det riktigt märkbar skillnad.

Kapellen tar stryk. Lämnade in mitt på tvätt och impr efter 2 säsonger. får se hur resultatet blir. Ganska många köper till hamnkapell för att spara orginalkapellet och använda det endast som körkapell

Lycka till med köpet, rekommenderar dig dock inte att haka upp dig på att det måste vara F115. För mig skulle andra saker såsom utrustning och skick vara viktigare vid begagnat köp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ändringarna till 59ht är av kosmetisk karraktär. Dock var det så att 5930 tillverkades av AMT åt Yamarin, först på senare tid tillverkade yamarin själva båtarna, 2006 tror jag. Rykten om en kvalitets dip den första tiden har florerat, och kan kanske förklara dina erfarenheter. Kapellet var rent utsagt skitdåligt och du får räkna med att byta det innom en snar framtid även om du köper en ny båt.

Titta på skylten med tillverknings nummret vid förarstolen så står det vilken firma som har tillverkat den.

I övrigt en båt jag rekomenderar varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, får kika runt lite. Att det är en bra båt verkar det vara många som tycker när man tittar igenom forumet. Får hoppas att det dyker upp något. Vi har ju inte kommit in i maj än så förhoppningsvis kommer det in mer båtar på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är tillverkad 200702, alltså av Yamarin antar jag? Hittils inga kvalitetsproblem och bra finnish överlag. Vet inte om kapellet är av spec dålig kvalitet. Det jag råkat ut för är de svarta mögelfläckarna som är svåra/omöjliga att få bort. Enligt kapellmakaren är det för dålig ventilation som orsakar detta. Kanske att 59ht är för tät med kapellet uppe helt enkelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När blev hydraulstyrning standard? 2007? Hursom, jag har det och det är en skönt att ha servo i hamnarna när man rattar mycket.  Jag är nöjd med min, en sak som jag skall förbättra dock är att flytta batteri till babord sida.  115 eller 100 ? Jag har 115 och det passar bra, är inte ute efter toppfart utan att motorn skall gå bra i runt 25 knop, då drar den 0,8 l/nm vid 4500 rpm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydralstyrning blev standard -08, samt lan instrument.

Jag har mätt forbr 2 ggr sommaren -08 med tankmetoden, landade på 0,74 resp 0,78 l/nm med en F100. Då marchar vi oftast på 27 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar det hända saker! Fick ett mejl ang en 59 ht med 150hk, den ser jättefin ut vet dock inget pris ännu. Sen finns det en 59 ht yamaha 115 med en laxåtrailer som står i en lada, där har den stått i sen sommaren -07 då han använde den senast. båt/motor är från 06/07 och har endast gått 10 timmar enligt logg och servicebok. båten såg fin ut förutom tre repor på den blåa randen men det kankse går att få bort på något sätt?lowrance plotter/ekolod följer också med. priset är 250.000 med lite prutmån. verkar helt okej tycker jag. Vad säger ni andra?

daniel

Senast ändrad av Bav30 | 23 april 2009 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju bra. Ett litet tips, kolla upp vilken försäkrings premie du får med 150 kusarn (så du inte blir överraskad).

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra. båten gör väl 43 knop med 150 hk enligt papprena.. kan bli dyrt i försäkring, men desto roligare att köra. Priset låter bra, blir nog intebilligare än såhär under överskådlig framtid pga ökande nypriser etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...