Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Skrutten

Plasttank + Batteri i samma utrymme?

Rekommendera Poster

Eftersom batterikablarna till Utombordaren har en viss längd kan jag bli tvungen att placera batteriet och bärbar plasttank i samma ventilerade utrymme. finns det några särskilda regler om detta? är det tillåtet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ser det ut på många jänkebåtar, tank, batterier och motor i samma utrymme, men så vidare värst lyckat är det inte.  Går det inte att dela av utrymmet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då får jag hålla på o plasta o jävlas det vill jag inte. Någon som vet vilka bestämmelser som finns eller kan skicka en länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det nu skulle vara lagligt, vilket jag faktiskt tror att det är med tanke på att marknaden är översållad med båtar som har den lösningen (möjligen kan försäkringsbolaget ha invändningar) , så är det väl självbevarelsedriften som får en att just plasta och jävlas ?  Och någor stort arbete är det ju inte, några timmar i solen med en kall pilsner eller två.  Glad

 



Senast ändrad av Terrafobica | 19 april 2009 | 18:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle batterikabeln till motorn bara ha en fast längd?

 

Du kan skarva eller byta ut kabeln mot en ny längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju en ide att byta ut de befintliga kablarna mot längre. Risken är bara att jag får gå upp en dimension i kabelarea, får kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för motor. Men jag flyttade mitt batteri tidigare i år. Nu så har jag 1.5m riktigt grov kabel från motorn till huvudströmbrytaren, area okänd. Därefter 2,5m 24mm2 till batteriet. Motorn är en Suzuki 70hk, 08. Och detta funkar bra. Varken plotter eller ekolod dör när jag startar motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gott som alla styrpulpetbåtar har plasttank och batteri i samma utrymme. Dvs i bakersta bänken. Vissa har kanske metalltank med det är fortfarande samma utrymme och det är så vitt jag kan förstå inte något konstigt med det. Det är lagligt, helt klart. För annars skulle desa båtar inte få säljas. Har själv en ett år gammal Buster med den lösningen. Inget konstigt meddetta alltså. Gör somdu tänkt eller byt till längre kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det va för självbevaredriften att vilja separera på detta? Batteriet ger ju inte ifrån sig några gnistor lr? Det är ju möjligtvis om man ska ladda batteriet på plats men det är ju bara att ansluta laddaren 220 kabel efter att man satt på laddarens kablar på batteriet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv den lösningen, men med plåttank och sluten batterilåda i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...