rogerhoglund 0 Postad 19 April , 2009 Instruktionsboken på min VP 290 är oklar. Det står att man kan fylla på drevolja via mätstickehålet men det kan väl inte stämma. Det måste finns något annat påfyllningshål. Vet nån var det sitter och hur man kommer år det? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 19 April , 2009 Och varför kan inte det stämma? Mätstickehålet eller hålet på baksidan ( Där växelmekanism sitter, insexskruv ska lossas har jag för mig) är de ställen där man fyller. mätstickehålet är ju enklast annars får du använda tratt med 90 böj eller luta drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 19 April , 2009 Hej. jag uttryckte mig lite oklart. man kan fylla på via mätstickan men på verkstadens sade de att mätstickan i första hand är till för mätning. Påfyllning gör man i påfyllningshålet. Jag provade att ta borg ytterskölden till växelmekanism men vågade inte gå vidare. det fanns dock en del skruvar under kåpan. är det någon av dessa som gäller för påfyllning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 19 April , 2009 kolla sprängskisser till VP på http://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx så kanske du hittar vad du söker ..... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 19 April , 2009 Ja, du tar bort den övre bakre kåpan där kabeln också fästs till fram/back växeln och där ska det finnas en påfyllningsplugg med en ganska stor insex nyckel 6-8mm skulle jag tro. Lossa den och fyll på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 April , 2009 Om du skall fylla på i det lilla hålet för mätstickan är det ingen idé att sjösätta båten. Det kommer att ta hela sommaren Olja fyller du bäst på i hålet under kåpan, dvs. när du lossat den insexförsedda proppen. Det går lättare om du lossar mätstickan så att luften kan tränga urt den vägen. Det kan vara svårt att komma åt men det löser du lätt med en oljepåfyllare. Den har en gänga i pipen som passar i hålet. Kolla t.ex. på http://www.drevdelar.se/index.do Lycka till Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 19 April , 2009 Ta och lossa kåpan som sitter på drevet med 2 stjärnskruv, sedan sitter det en plugg med insex uppe i höger hörn där fyller du på oljan, men se till att inte fylla på för mycket. Jag tappade ur på min båt men fick i ungefär 2,5 liter, du får inte gå över max nivån när drevet är nere för då kan du få problem med att få i och ur växlarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 24 April , 2009 Stort tack för alla bra tips. Nu är oljan påfylld och allt fungerar som det skall! Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser