Jejja 0 Postad 18 April , 2009 Funderar kring anslutning av min GPS, Garmin 172 C, med NMEA 0183 till min nyinköpta autopilot Raymarine S1000. I GPS-handbokens kopplingsschema finns det om jag förstår det rätt två utgångar, COM 1 TX och COM 2 TX. Även två ingångar, COM 1 RX och COM 2 RX. På schemat har man anslutit COM 1 TX till symbol för autopilot. I autopilotens kopplingsschema anger man NMEA in(-ve) och ( ve) samt NMEA ut ( ve) och (-ve). Måste jag ansluta både in- och utgång från autopiloten till GPS? Tacksam för ledning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 April , 2009 Nej, bara GPS TX till Autopilotens NMEA in. GPS är talare, AP är lyssnare. Det är bara om det är en Raymarine GPS som anlsuts via NMEA som man behöver ansluta både NMEA in och ut på autopiloten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jejja 0 Postad 19 April , 2009 Tack Gunnar! Det var nog så jag misstänkte att det låg till. MVH Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser