Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gusta

wallas 1800b igen

Rekommendera Poster

Hej igen,har testat min wallas idag,sen jag fick fart på bränslepumpen,som ni berättat kan krångla så fungerade den bra,men hur mycket värme ska den ge.Var ju bara 9 gr i garaget,men den gick en timme,tyckte inte det var så hävligt?????,nån som vet,hade ju inga slangar på eller så,bara rakt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ta fem minuter innan man känner att det kommer värme. Håll handen framför utblåset-

Är du säker på att den tänt.

Läs flipperskepparns beskrivning av startförloppet i din förra tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=278887

Det finns ju renoveringssatser gällande glödspiral och veke att köpa, och som bör bytas ibland. Finns att köpa på dom flesta båttillbehörsaffärer.

tommy

Som just nu jobbar åt andra hållet - kyla. Skall kolla om kylskåpet fungerar i den för mig nya båten nästa gång jag skall dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på kretskortet på värmaren ska det finnas en bygling som kan flyttas för att reglera effekten på värmaren.

MAn kan se i sugslangen (om man har en genomskinlig) om värmaren pumpar bränsle.
Låt pumpen gå en stund, lyft sedan slangänden ur tanken, man ska då kunna se hur sista bränslet i slangen rör sig upp mot pumpen var gång den tickar.
(om du har en färgad slang kan du trä på en bit transp. gummislang i änden för att kontrolera.)

Vår Wallas värmare sög ca2cm bränsle i sugslangen för vare tick när den fungerade.

Ett vanlit fel är att membranet i pumpen är trasigt, då suger pumpen inget eller förlite bränsle och värmaren blir inte riktigt varm.

Över skorstenen ska det bli rejält varmt när den brinner.
effekten på värmaren är 1800w så den ger inte mer värme än vad en kupevärmare gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen tickar å den brinner,varm skorsten o allt,membranet är kollat när jag öppnade pumpen,men bränslemängden vete fan om det är rätt.Jag har en bok till den,har också kollat på internet,var sitter kretskortet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som den funkar. Det är viss skilland i volym på att värma en båt och ett garage.

Kretskortet sitter innanför locket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är dt nog,har plockat isär den idag,allt såg bra ut,men kanske asbestpackningen lär bytas å lite diverse,den ska ju va absolut tät om den ska funka.Tror jag börjar förstå hur det ska se ut,tack iallafall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

har läst att delta T ska vara ca 40 grader vid utblåset. Kanske kan ge en ledtråd till om den fungerar som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testkörde min häromdagen, den ger delta t på ca 50 grader efter ca 1.5 m slang vid maxeffekt. dvs ca 70 grader ut vid 20 grader i rummet.

Jimsan: vet du något mer om eventuell bygling? jag skulle gärna kunna sänka effekten något ytterligare på min.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...