Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Jel1911

Tändningsfördelare AQ151

Rekommendera Poster

Har en VP AQ151 där jag skulle behöva byta tändningsfördelare.

Är de någon som har ett bra knep för att få upp tändningsfördelaren ur motorblocket?

Sitter som f... 

Har fått upp den 5 mm, men sen blir det stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det väl bara att sätta igång och juckaTungan. Dvs dra upp den det det går spraya, trycka ner den till botten och upp igen, spaya osv. Till slut lär du fått bort den ärg/rost som håller fast fördelaren. Givetvis går det att ta till ännu mer våld (och förutom smörja) ge smörj genom att vrida på fördelaren och knacka på sidan. Ett tredje alternativ är att sätta en glidhammare på fördelarhuset och knacka upp fördelaren.  mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, tänkte nästan att det var det som gällde. Har varit i kontak med ett par personer ang detta. En av den nämnde att på vissa Volvo motorer fanns det en skruv som höll fördelaren  underifrån på plats. Skruven skulle man komma åt om man demonterade oljetråget. De övriga 3 jag talade med var 99.9% säkra att det inte skulle finnas någon skruv underifrån, utan det skulle bara vara att lirka, med eventuellt lite våld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelaren sitter inte med någon skruv inne i blocket. Den drivs av mellanaxeln som även driver oljepumpen. På mellanaxeln drivs den genom sneskurna kugghjul. Om du fortfarande känner dig osäker finns det några riktigt bra bilder på denna under rubriken aq151 på min sida. http://ockelbo.plars.org

Lycka till !

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...