Gäst Berra Postad 3 Juli , 2004 Jag har renoverad min Mercruiser 3,0l-96. Går klockrent effter byta av kolvringar o cylinder slipning packningar. Ska efterda topplocket och undrar om on nån vet om motor ska va varm eller kall när man drar, och hur mycket ska jag dra det med? :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 3 Juli , 2004 Hej, det var alltså kolvringarna som gjorde det höga oljetrycket? Ska man efterdra? Om det behövs så står det här: http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 3 Juli , 2004 Ja som tur var räckte det med nya ringar. Nu går båten som ett spjut... Kompresionen åkte ner i oljesumpen när jag drog på lite, därför syntes inte något på komptestet. Ja,måste efterdras med den nya ultra tunna packningen(tunaste jag har sett) efter cirka 20 timmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 3 Juli , 2004 Stog inget om kall eller varm motor så jag kör på kall. Tack ändå för länken D. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 3 Juli , 2004 Bra när det löser sig relativt lätt! Om man tänker på nya motorer så är det ingen som efterdrar, men ska du göra det så ska man nog göra det med kall motor. Varmkör först, sedan efterdra! Ha en bra sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 24 Juli , 2004 hej hur gick motorn innan du renoverade den. Lite nyfiken ,för jag tror att jag har samma problem magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 27 Juli , 2004 Den gick ganska bra, men det sprutade ut olja gjenom vevhusventilationen, och den skramlade illa. Saknade en del varv. Effter ren. blev det bettre aks. o tystare motor, och ingen olja som sprutade ut. Nu hadde motorn ganska liten vändkant på cyl.vägen så det räckte med slipning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 27 Juli , 2004 hej Då har jag lite av dina problem.Min ryker som f-n i vevhusventilationen när man ligger på lite varv Dålig komp på en cylinder. Motorn ska ur båten förhoppningsvis i helgen . Sen blir det till att riva den,man är ju lite nyfiken på vad felet kan vara Det åker i allafall i en ny motor till att börja med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser