Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
real_hightech

Hur tar man loss styrstången på en Mercury - 89 ?

Rekommendera Poster

En liten fråga,

Styrningen på min båt är trög och kommit fram till att det är styrstången bak på motorn som sitter fast.

Är denna bara att slå ut eller sitter den fast på något sätt? Motorn är en Mercury 70 -89.

Misstänker att man måste tu ur den och slipa bort rosten och fetta in på nytt.

Tips mottages så man inte försör något i onödan.

Mvh T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till frågeställaren har jag inget svar.Men föregående Talare verkar ju vara Bror Duktig Kan du utveckla ditt svar ,så att kanske även jag förstår? laie_14.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Et stor jobb motorblocket måste demonteras frånriggen  o riggen med gummidämpare måste demonteras o växelhus tas bort från riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen så tort jobb, pratar vi om samma del? Denna sitter fast så jag kan inte rubba motorn. Vad tror ni om att slå loss den ?

Behöver verkligen lite tips. Det sitter ju en fettnippel men jag tror inte den har blivit smörjd på några år :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk om det kan va så att det är själva styrmekanismen det är fel på Cool Tror att det är så han/hon menar. Kan det vaa så ? ;D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OOOOOOOOOOOOppps vilken tabbe jag gjorde,ber om ursäktSkäms såg inte att det var du/frågeställaren i meddelande nr2,trodde att det var någon skojjig J...l Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seriöst. Jag måste vara korkad *s*, Har letat på länken ovan men ingen sprängskiss, jag har tom en verkstadshandbok men ingen ren srängskiss där heller.

Någon med utombordare måste väll ha samma erfarenhet ? Det är inte vajern utan strystången som sitter fast. Den skall väll röra sig fritt eller ? Isåfall kan man pröva att slå loss den men pinsamt om den ska sitta fast.

Aja är man amatör så är man :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det inte att rucka loss i sidled genom att rycka i motor eller ratt och spraya med 5-56, kan du prova att lossa länkarmen till motorn ifrån stången som går genom röret. Sedan kan du prova att vrida runt stången inne i röret med hjälp av t ex en rörtång. Då kan du ta i mer utan att vara orolig för att sabba någon styrväxel, vajer eller liknande. Så fick jag loss styrarmen på min förrförra motor (en Merc100 -89) i alla fall! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj din motor, du måste ha serinumret. Välj sedan SWIVEL BRACKET AND REVERSE LOCK eller nåt liknande. När jag tittade på en av motorerna verkade det sitta i splines. Om jag nu har uppfattad ditt problem på rätt sätt vill säga.

Senast ändrad av bejoh | 18 april 2009 | 21:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu måste vi få klar het i det här,är det styrkabeln som sitter fast eller är det motorns styr axel som sitter fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det vajerändan/stången som har satt sej i röret på motorn? Lossa länkaget ifrån vajern och se om det går att svänga på motorn för hand. Går det svänga motorn så gå vidare med att skruva loss muttern som håller fast vajerhöljet på motorns högersida. Dra/knacka ut vajern ur styrröret på motorn och gör rent allt, även inne i röret. På med ny smörja och montera allt igen. Fungerar det fortfarande inte så har nog vajern rostat fast inne i höljet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...