Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Ulmus

Tips för att undvika tjuvar vid kräftfiske i Vättern

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte ge mig på att fiska kräftor i Vättern i år. Det största problemet är nog tjuvar som plockar upp ens tinor och tömmer dem (eller t.o.m snor hela burarna). Finns det några bra sätt att lösa detta på?

Är gps ett effektivt sätt att markera var man har lagt i sina burar, eftersom man då kan använda rätt små markeringar? Om det är så att linorna till märket gått av och man måste dragga för att få tag på linan till burarna, hur gör man då?

Alla tips för att få behålla sina tinor fulla är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små flöten är kanske bra för att undvika tjuvvitjning, men för oss som färdas i vattnen av andra orsaker blir det ganska svårt att unvka dem.
Vi hade ganska många meter burlina runt vår propeller i höstas när vi tog upp båten, endå har jag inget minna av att ens vara i närheten av några burar.

Får väll ankra båten på plats och vaka över burarna! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade STORA flöten o GPS,fick inte upp skiten ändå,inte lätt att se när det blåser upp på Vättern,o vågorna kommer från ALLA håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv fiskat i norra vättern sedan det blev allmänt fiske och faktiskt inte haft några problem med stölder.

De ända problem du får räkna med är några tokiga yrkesfiskare som tror sig äga fisket i vättern så utrusta dig med hockeyhjälm och riktiga skydd för de slåss med järn rör.

/jalmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har fiskat en del i norra Vättern med blandade resultat. ett måste är GPS för att markera burarna. Vi har tyvärr blivit av med en del redskap under årens lopp, ett tips är att slå läger i dina burars närområde se att du uppmärksammar om det är någon aktivitet i närheten av burarna.

Inför 2009 så kommer bevakningen på Vättern att öka med avseende på tjuvfiske samt att fiske regler följs. Under förra fiske säsongen blev vi stoppade av polisen mitt ute på Vättern för kontroll av nykterhet och redskap. Det var mycket positivt med polisnärvaro då det lär avskräcka en del svinpälsar som inte kan skilja på sina och andras prylar.

Värt att veta, inför 2009 kommer man att vara hårdare på märkningen av redskap. Dunkar kommer inte att vara en godkänd markering. Följ råden ang märkning i länken nedan:

http://www.lst.se/lst/Pressrum/Nyheter/2009/fisketillsyn_vattern.htm

Lycka till med fisket och låt inte banditerna avskräcka dig för kräftfiske på vättern med kompisgänget är en riktig höjdpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ! reglerna säger att det måste vara tydligt märkta burar med en boj med min diameter 15 cm plus märkt med namn telnr och ett F som markerar fritidsfiske max sex burar per person och två flyktöppningar i varje bur. markera på gps om du behöver dragga . Sen är det bara att hålla koll på burarna hoppas den ökade bevakningen i år ska hjälpa till.

Lycka till med fisket/ stortrolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...