Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
cook

Motorkuddar och hårdhet.

Rekommendera Poster

Hej. Har just bytt motorkuddar på min MD3B, och nu hör det till saken att man är ju så djävligt begåvad, så man stormar rakt in på Autoexperten och köper gäng, som råkar ha samma höjd. Där är det slut med dom likheterna! Motorn ligger som en gammal Rolls rolls motor på allt över tomgång, men skakar som en perkins(on) på tomgång. Den skakar även på frilägesvarv, så det bör inte vara proppaxeln som är dåligt centrerad. Har försökt att läsa lite tidigare trådar och det jag har en fråga angående, är att det ska vara olika hårdhet fram och bak? någon som har koll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om en cylinder inte hänger med! Kolla kompressionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dålig koll på dieslar.

1. Skulle det kunna vara en spridare? knackar lite från en.

2. En aning om vad en spridarrenovering kostar?

3. Hur komp provar jag en diesel, har inga glödstift?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har felet uppkommit då motorkuddarna byttes så kan det bero på just gummits hårdhet. Mjukare upphängning av motorn gör att s.k. resonanser (varvtal där gummistudsen samverkar i stället för motverkar) tenderar att hamna vid lägre varvtal.
Med tillräckligt mjuk upphängning kan nog resonanserna förpassas till lägre varv än tomgång, men propelleraxelns flexibla koppling kan nog ibland sätta gränsen för hur mycket motorn får röra sig.

Teoretiskt så märks resonansen vid jämna multipler av varvtalet, vad jag begriper. D.v.s. vibrerar det kraftigt vid t.ex. 1000 RPM så märks nog vibrationerna lite vid 2000 också. Olika hårdhet i fram o bakkant ger då fler resonansmöjligheter, men propelleraxeln sitter ju baktill så olika hårdhet kan möjligen vara motiverat? Har själv en liten encylindrig (=extra skakig) och lågvarvig sexhästare där främst framänden med sitt tunga svänghjul tillåts röra sig rejält av den anledningen. Fungerar bra, tycker jag. Men....det finns väl färdiga rekommendationer för din motortyp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det finns kuddar till min motor, men snålheten bedrar visheten.

Orginal 420 kr st. = 2500. Mina mjuka skitkuddar 112 kr st. = 672 kr

Vet inte om orginal kuddarna kan göra underverk, därför anklagar jag nu spridarna.Skrikandes

Men jag är osäker på om dålig spridarbild kan ge oballans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är dålig kompression i en cyliner så uppstår en kraftig vibration. Kompressionsprov as i insprutningsventlens hål, så du måste demontera spridarna och mäta där. Trycket är  20 - 25kg/ cm² för MD11 och MD17, och det bör vara samma för MD3

Tänk på att ALL kraft som för båten framåt ligger just på motorkuddarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...