Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Jonaslatt

Vilken El motor till min gamla jolle!

Rekommendera Poster

Hejsan.
jag ska renovera min gamla lilla jolle, ca 3 meter lång.
Och tänkte sätta på en liten elmotor på den.

Vad ska man ha för motor?

Ska bara ut och fiska och kunna ta mig fram på den.

hittade några motorer som heter 30 - 36 -40

Är det motorstorleken på elmotorn? Räcker en 30?

Tips är välkommet.
Hur länge räcker batterien

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är storleken, ja. I och för sig så räcker nog en 30', men jag tror att du skulle tjäna på att välja en 40'. Detta p.g.a. just batterikonsumtionen. För att batteriet ska räcka längre bör man inte köra på högsta växeln. Du kan köra en 40' på halvfart ganska länge med ett batteri på en 70-80 ah. Hur länge är lite svårt att säga, men en 3-4 timmar kontinuerligt, kanske. Kanske en hel dags fiske om du åker ut, ankrar upp, åker till nästa ställe etc. och slutligen åker tillbaka till hamn.

Om dock vikten på motorn är viktig för att orka bära vid transport etc. så går det alltså sannolikt även bra med en 30' motor till din lilla båt. I och för sig har här även sjögång och vind stor betydelse. Hav eller insjö? Hav - definitivt 40'!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm okej.

Hittade en på blocket som stod  54lb för 2000kr.

Vad motsvarar detta? bätter än 30?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har haft en 36a och 40a. Jag märkte ingen större skillnad dock drog 36an mindre ström. Jag tycker du ska satsa på en 36a mitt emellan, tror en 30a blir för litet. Köp inte en fladen, fick byta ut min 2 gånger, slutade med pengarna tillbaka:P

Batteritiden för en 36a ligger på cirka 2 timmar vid max gas (5) ligger man strax under räcker det ungefär 3-4 timmar

54lb är mycket större än 30. Det kommer du inte behöva till din båt, den drar bara mer ström, vilket innebär att du måste ha ett större batteri, som är väldigt tungt att släpa ner i båten.

Senast ändrad av Phillle | 17 april 2009 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kan rekommendera MinnKota, har fungerat mycket bra.

Ytterligare en fördel med elmotorerna är att de knappt kräver något underhåll jämfört med en bensinare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att 30 räcker till. Har haft en sådan på en Crescent 4,20m, gick jättebra för fiske. Problemet med de större är att riggen även blir längre. Du kommer få handtaget långt upp i skyn om du sitter ner, eller alt. trycka ner den långt under skrovet...

Senast ändrad av Knoparn | 17 april 2009 | 21:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej men då får det bli en 30 eller en 36.

Tack för alla snabba svar.
Får skaffa mig ett bra batteri tänkte en 80/90 ampers  12v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en liten fråga angående elmotorer. Vi har en Gullringen kabin (5,8m, 1200kg) och vi vill ha en reservmotor. Förra ägaren sa att en 1-2hk motor funkar bra men vi har en batteribank på ca 250ah startbat. Så räcker det med en 36-40 motor för att röra sig framåt i 2-3 knop någon timme?

MVH

Nybliven båtägare

Tobias 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja jag har använt elmotor som reserv på just min Gullringen (numera såld) Jag hade ju stora problem med B20 motorn och elmotorn räddade mig mer än en gång....

Jag hade bara 2x75Ah marinbatterier som ofta var halvslut efter ett antal startförsök och ändå så klarade elmotorn av att få oss hem utan problem. Gullringen är lättdriven MEN kör Du ofta där det kan bli stark motvind så är det inte säkert att det går framåt....Skrattande

Min elmotor är en 15 år gammal Yamaha (som väl eg är en MinKota?!)

Senast ändrad av sdk780 | 26 april 2009 | 23:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver nog en 54' motor till din Gullringen. Den klarar 1500kg max. Jag har en så på min båt och är mycket nöjd. Den har en fjärrtstyrning som jag köpt till, så att man kan styra lättare när man fiskar eller bara slappar uppe på däck.

post-29234-1394235881,8676_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...