Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Jocke_Skane

Fylla skrovet med Polyuretan skum

Rekommendera Poster

Tjenare alla

Jag och brossan har köpt en Crescent Marlin som har ett konstruktions fel som gör att den har spruckit 2 gånger för förra ägaren och vi hade som plan efter lite snack med nån båthandlare att fylla skrovet med polyuretan skum för att stabilisera skrovet och förhindra framtida sprickor.

Vi vill i entligen få det fixat av ett proffs men det verkar vara svårt att hitta någon som gör det och det känns som det kan bli en kostsam historia, vi har slängt ut lite trådar och mail till firmor men vi har inte fått något besked ännu.

Dock så har jag läst det jag hittat på nätet och ring och snackat med en firma som säljer polyuretan skum och har nu funderingar på att försöka fixa detta själva, alternativet för oss är att bara laga den skada som finns och hoppas att det är normal fuktigt när vi skruvar ut dyvikan till hösten, sprikorna som har uppståt är ca 20-25 cm och svår hittade, läckorna märks helt enkelt på vattnet i skrovet och efter letande hittar man den nästa ända nere i kölen i regionen under stolarna. Förra ägaren fick som sagt en spicka som lagades och sedan sprack det på samma ställe men på andra sidan i regionen under förarplatsen.

Eftersom vi vill undvika att såga upp båten allt för mycket så var planen att borra upp en del lufthål inne ifrån och med hjälpa av att luta båten jobba oss från fören och bakåt och på så sätt applicera skummet lite i taget, kanske med en lång slang från dyvikan tillsätta typ 1 liter blandad polyuretan skum som får stelna innan vi kör på nästa sats, kanske blandningen är för tjock och då måste vi applicera vi de hål vi tänkte borra upp. Tack vare den stora stuvfacket på över 3 m som går längs med kölen borde man komma till på ett bra sätt och applicera skummet relativt bra.

Det finns tydligen olika sätt att hantera polyuretanskum men vi hade efter rekommendationer tänkt blanda det i en burk 60/40 och sen med slang och tratt får det på rätt plats, enligt försäljaren har man bara 90 sek på sig innan det börjar reagera och svälla och då blir 1 liter skum ca 20 liter härdat skum.

Detta är båt modelen:  http://www.crescent-boats.se/sv/sportfiske/marlin.htm

Vi vill gäran ha synpunkter eller kanske någon bättre lösning på det hela eller kanske tom nån firma man kan anlita eller får tips ifrån, båten står i Malmö trakten.

Hur stor volym kan det vara mella skroven?? är 100 l i underkant eller ???

Jag har sett polyuretan skum på tub typ som vanligt byggskum och kanske det hade räckt att borra hål på vissa punkter för att bara där spraya in och stabilisera skrovet, istället för som ovan fylla hela skrovet, vad tycker ni ???

Som sagt vi är ganska nya båt ägare och kan inte alla båt termer och så men hoppas ändå att vi skall får en fin fiskebåt i sjön innan sommaren är över så alla tips och rättelser är välkommna.

Tack

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lite vanskligt att åka omkring med en gigantisk tvättsvamp mellan skroven.

Loss med däcket/innerlinern och förstärka skrovet innifrån är nog den enda långsiktiga lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var glad att du med jämna mellanrum kan släppa ut vattnet. Har du väl sprutat in skum så kommer skummet med tiden bli genomdränkt och båten tung och bli långsammare och dyrare att köra. De flesta båtar tar in en del vatten genom osynsliga sprickor och dyvikan är då en ovärderlig finess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte bara att ta isär skrovet från innerlinern och på så sätt komma åt att plasta in förstärkande balkar på de ställen där den brukar spricka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att dränera ut vattnet är nått jag har tänkt på med speciellt efter jag läst om de renoveringar här där en del plockat ut en massa vattensjuk skum som väger mycket, men det är båtar byggda för 40 år sen och även om jag inte vet utan mest gissar så tror jag att den gamla skummen mer påminner om den 1-komponents byggskum som säljs överallt och inte den 2-komponents skum som jag skrev om, vilket verkar motstå vatten på ett annat sätt - www.isopol.nu

Men jag tror öven jag att det bästa hade varit att dela och förstärka skrovet men det är så klart mycket mer krävande och säkerligen dyrare att få fixat, men kanske det är något man vågar sig på själva jag har ju sett inlägg om att det finns fina böcker där man får fin hjälp att göra rätt.

Funderingarna snurra runt..... får nog köra ut och kolla hur det ser ut för att dela skrovet i morrn, kan ju passa på att ta en bild på sprickan då med.

Tack för era synpunkter ännu så länge och fortsätt gärna kommentera mina knasiga latmask ideer.

Jocke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder från skumfyllning. Det kommer suga åt sig fukt och göra båten tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst drar 1-komp skum till sig vatten men det gör även 2-komp med tiden. Så du kommer att få riva ut det också, bara att det kommer dröja lite längre.

Så att du använder 2-komp skum istället för 1-komp gör liten skillnad.



Senast ändrad av Daniel_B | 17 april 2009 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som skummet inte var nån bra lösning iallafall, det var som sagt min första tanke med men man skall ju inte ge sig direkt, dock så vill vi ut och båta så fort som möjligt så det kanske får dröja med skrov förstärkning till hösten eller nästa säsong och en lagning av sprickan får räcka denna säsong, chansen finns ju även att det inte spricket mer.

Hur pass mycket skall man lägga på för att ge skrovet den extra stabilitet det behöver??

Finns det något starkare man kan lägga på iställer för vanlig glasfiber matta??

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra med en minst 5 mm, borr i ändarna på alla sprickor för att förhindra att de fortsätter.

Epoxy och kevlarväv ger ju extra styrka, men en glasfiberväv (roving) duger nog bra. Slipa ur alla sprickor ordentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute vid båten idag och kollade möjligheterna att lyfta däcket och förstärka skrovet inneifrån och det ser illa ut, skall dock ringa crescent och fråga hur dom är sammanfogade men man kan lyfta av en del men däcket så översta delen med styrpulpeter och sittplatser/lastlickor kommer av samt utrymmet för den fasta tanken och batterilådan blir öppen men lastlucka under däck verkar vara samman byggda med ytterskovet och som det ser ut nu måsta man nog såga upp däcket för att komma till mellan skroven.

Var även en sväng förbi biblioeket och lånade boken Plastbåtsvård och även om den var mycket informations rik så hittade jag inte några bra exempel på hur just min skada är bäst att reparera och bilderna kunde varit bättre så om någon har några andra tips på steg för steg beskrivningar med bra bilder får ni gärna länka.

Skadan var även lite längre än jag först trodde för jag var och skrapade lite idag och den verkar vara 40cm lång i den regionen där jag markerat på den vackra paintbild jag har lagt in med detta inlägg.

Jag var även på vägen hem förbi biltema som ligger där vi har båten och handlade följande(hoppas deras grejer duger till jobbet):

Aceton, Glasfibermatta 90cmx1m samt Glasfiber remsa 10cmx3m, Aluroller, Härdare polyester, Polyerster samt en del slipnings utrustning.

Skall även införskaffa gelcoat med var osäker på extact färg men annars fick jag väl med allt som behövs.

Sen är jag osäker på om matta eller remsa är starkast och vilket som passa bäst för min skada? efter som jag vet inte heller hur mycket jag skall ta upp runt sprickan, måste jag slipa igenomskrovet längs med hela sprickan? för som det är nu får man inte in knivspetsen mer än igenom gelcoaten, glömde kameran annars skulle jag tagit en bild.

Skall ut och slipa lite i morrn och se hur det set ut och blir jag för osäker på min sak får jag helt enkelt ta reda på med fakta innan jag fortsätter.

Tack igen för era svar.

Jocke

 

post-26482-1394235872,8276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett par bra länkar som enkelt förklarade hur man går tillväga och med en del bra bilder på hur man skall göra, lätt som en plätt Flört

Alla 3 innehåller samma info men en del saker var lite olika förklarade så jag tyckte det passade att ta med alla.

http://www.viebke.nu/komposit/reparation.htm

http://www.glasfiberteknik.se/self.html

http://www.watski.se/www/renderPage2.asp?pageID=941&catId2=9

Jag har även samlat de 3 länkarna ovan i ett Word och ett PDF dokument som jag ladda upp om någon skulle vilja printa ut informationen.

Som Word - http://www.karaokekungen.se/files/Reparationpolyester.doc

Som  PDF  - http://www.karaokekungen.se/files/Reparationpolyester.pdf

Hoppas någon annan kan få nytta av det med.

Jocke

 



Senast ändrad av Jocke_Skane | 19 april 2009 | 16:38



Senast ändrad av Jocke_Skane | 19 april 2009 | 16:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

risken med skum är att du har i förmycket så att plasten/skrovet blir skevt,jag fyllde min båt med skum och sittbrunnen blev uppsvullen trots att jag hade borrat hål,själv hade jag tur att det inte blev så farligt att det gjorde något

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite update på vår lagning.

Vi har som sagt plockat bort planerna på att skumma båten samt det hade varit svårt för den har tydligen inte dubbelskrov så som de experter som snackat med oss sagt.

Eftersom jag ville veta hur dom hade fäst det jag trodde var ett övreskrov och hur man skulle göra för att få bort det för att förstärka från insidan så ringde jag till Crescent Boats och fick prata med en trevlig kille där som jobbat för Crescent sen 60 talet och beskrev gärna för mig lite enkelt att denna båt typ inte har dubbel skrov utan det man ser i den över 3m långa lastutrymet är yttrer skrovet och insida på kölen. Där emot finns 2 luft fickor på vänster och höger sida som eventullet går ihopa i fören.

När jag frågade om dyvikan så sa ha att det inte är en orginal grej och att dyvikor inte används på moderna båtar som byggts på detta sättet och att den som satt dyvika i denna båten inte vet vad han sysslar med för som den är placerad nu i akterspeglen i nederkant så länsar den bara en liten låda som bensintanken ligger i och är tänkt som en säkerhets grej att begränsa spill vi eventuellt läckage.

Efter en stunds samtal så fattade han att förra ägaren till båten varit i kontakt med dom för att kolla om det kunde vara fabrikations fel, men då kom dom fram till att de skador som upstått är trailerskador eftersom förra ägarn körde upp och ner den på trailer flera gånger i veckan och kanske den var överfull med prylar och kanske togs upp på ett felaktigt sätt, iallafall köpte ägaren en likandan båt men med ett par extra lager förstärkning.

Detta lugnade ner oss en del eftersom vi inte sitter med en båt som vi trodde hade fabrikations fel utan bara med en liten spricka i skrovet , en spricka som nu är plastad och väntar på en fin slipning och ett lager gelcoat.

Nu skall det raggas motor så vi kan får tvålkoppen i sjön.

Jocke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...