Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Jonas478

Solcellpaneler -- behöver jag montageclips ?

Rekommendera Poster

Jag har tänkt sätta solpaneler på taket, för att ladda batterierna i min motorbåt. Nu ser jag att Seasea (där jag hittat de paneler som verkar ha bäst mått) för 225 kronor separat säljer

MONTAGECLIPS 4-PACK


70214 -- För montering av marina solcellspanel. 4-pack.

Och det verkar dyrt... Behöver jag dessa? Går det inte lika bra att skruva fast panelerna direkt?

Eller kanske bara trycka fast dem med en sträng silikon runt om ;-)

Jag har tänkt köpa tunna paneler (Marin SUNWIND nr 70211 och 70210) som ska ligga direkt på plant vitt HT-tak i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på clipsen - förstår överhuvudtaget inte vad dom skall va bra för.(jag har haft många olika solcellspaneler genom åren)

 

Har du ett enklare och billigare sätt att fästa panelerna så duger det gott.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte mina med Sikaflex. Funkade bra. Rapporterade i annan tråd om vilket besvär jag hade med att ta bort den jag först köpt för att få två likadana på taket. Lagom svårt för att undvika de flesta tjuvar.

Och så slipper man borra i båten Flört

Använd INTE silikon! Det finns de som säger att silikon inte har något på båtar att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm??
Enligt senaste numret av Husbil & Husvagn så blir vissa solcellspaneler varma på baksidan och därför behöver luft komma emellan baksidan och underlaget. nr 4.09.

Därför finns plasthörn eller liknande som kan limmas fast och sedan placerar man solpanel i dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för bra tips -- jag skrev silikon mest för att jag lärt mig att det garanterat ger kommentarer... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Verkar som en rimlig förklaring -- samtidigt... om dessa paneler ska tåla att kliva på med 100 kg båtgubbe, då verkar det knepigt att de inte ligger direkt mot underlaget -- eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har visserligen en panel med alu. ram, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin känt att denna utvecklar någom värme!!!
Prototyp bilar/båtar täckta med solceller borde få store problem med värmeutvecklingen i så fall.
Man kan ju alltid fixera den med strängar av tex, sika med några centimeters mellanrum så att man får kylkanaler under, men personligen tror jag det är överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag har jag handlat, det blev bara en solpanel och jag köpte den på Erlandssons Brygga eftersom de har Maxpower regulator där till bra pris. Dessutom var 37 W Sunwind 100 kronor billigare där.

Lyckades dock inte hitta någon hos Erlandsssons som visste något om panelerna (söndag...), men säljaren påstod att det skulle finnas en instruktion i förpackningen med solpanelen. Det fanns det INTE. Så jag får ringa till Sunwind och fråga i morgon.

Men däremot finns det 4 förborrade hål i metallskivan på baksidan av solpanelen (ett i varje hörn), så jag antar att det är OK att använda dessa (men man måste själv borra resten av vägen genom panelen, ska fråga Sunwind vilken typ av borr, så jag inte spräcker panelen...)

Det jag främst ska fråga Sunwind om är varför den monterade 3 meters kabeln är så klen (cirka 1 mm2) med tanke på att det ger ett stort spänningsfall enligt regulatortillverkaren Morningstar. Men jag ska försöka komma ihåg att fråga om monteringsclipsen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bestämde mig att testa att skicka ett mail och fick svar samma dag från Sunwind. Här är de fem frågor jag skickade, plus svaren:

1. katalogen hos SeaSea innehåller monteringsclips till Sunwind, men behöver jag dessa om jag ska montera på ett plant vitt plasttak på båten? Använd antingen dom eller limma panelen.

2. Vad är syftet med dessa clips? Jag har läst att en husvagns-tidning påstår att det måste komma in luft bakom vissa solpaneler, för att de inte ska bli för heta --- Gäller det er marina 37 Watt panel? Att slippa göra hål i själva panelen. Det stämmer att värme något försämrar laddningen men en panel som man skall kunna gå på finns inget alternativ.

3. Det finns 4 hål i hörnen förborrat på baksidan i metallen, gissar att de är tänkta för montering. Går det bra att borra resten av vägen genom plasten med en vanlig vass metallborr, eller är det någon annan metod som är bäst om man vill undvika sprickor? Vi rekommenderar att man inte borrar hål i panelen. Risk finns på sikt för delaminering och fuktinträngning.

4. Jag har läst manualen till de Sunsaver Duo som ni har med i er 4-sidiga broschyr (sista sidan) att Morningstar Corp rekommenderar tjocka kablar om panelen ger lågt antal Ampere. Men ni har monterat en väldigt tunn 3 meters kabel på panelen... Tjänar jag inte ganska mycket Ah på att byta till en tjockare kabel, med tanke på att jag valt en Maxpower regulator som omvandlar överspänning till extra ström? Det räcker med en kabel på 2x2,5mm. Enligt vår åsikt kommer du inte att få någon bättre laddning med Maxpower. Då behövs en panel på minst 24V spänning.

5. Kan jag lossa den svarta plastkåpan som sitter över fästet för kabeln och sedan när jag bytt till tjockare kopparkabel sätta tillbaka kåpan med t ex Sikaflex --- eller borde jag låta orginalkabeln sitta och skarva en liten bit ned på kabeln? Lossa ej på dosan. Skarva på kabelen istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att jag bestämt mig för att limma fast min solpanel med Sikaflex.

Plus att jag planerar att skruva fast en vanlig vit 220V kopplingsdosa (34 kronor hos elfirman runt hörnet) så nära som möjligt, där jag byter ut den monterade 1 mm^2 ordinare kabeln (ej förtennad) mot 6 mm^2 förtennad kopparkabel (som fortsätter ned i mitt HT-tak). Därmed minskar jag resistansen till 1/6 och om jag räknat någorlunda rätt får jag minst 1 volt högre spänning in i min Maxpower regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Därmed minskar jag resistansen till 1/6 och om jag räknat någorlunda rätt får jag minst 1 volt högre spänning in i min Maxpower regulator...

Låt oss räkna om det kan bli 1 volt högre  Oskyldig

Panel: SWM37
Maxström: 1,7A
Maxspänning: 21,6V

Spänningsfall/effektförlust i 10 meter kabel vid max paneleffekt (36,72W)
1,0 mm2: 0,289 V  = 1,34%
2,5 mm2: 0,1156 V = 0,54%
4,0 mm2: 0,0723 V = 0,33%
6,0 mm2: 0,0482 V = 0,22%

Oops..hur lång kabel sa du att du hade mellan panel och regulator ?



Senast ändrad av Gunnar_ | 23 april 2009 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du undrar Gunnar, orsaken är den manual för Sunsaver Duo som jag nämner och närmare bestämt att solpanelen själv har väldigt låg resistans, vilket betyder att när man adderar ytterligare resistans så får det stor effekt (om jag fattat rätt). Jag utvecklar min fråga i mitt senaste brev till Sunwind (som jag ännu inte fått svar på):

Nog borde jag tjäna rejält med spänning på att byta från ordinarie 1 mm^2 till 6 mm^2 kabel?

Om jag fattar rätt råkade du skriva fel i ditt första svar “ Då behövs en panel på minst 24V spänning. men menade kanske 18V eller så… Er panel på 37W har 44 celler och påstås ha toppspänning 21,6 volt enligt er broschyr (vilket är lite mer än i exemplet nedan mer än andra paneler med 44 celler) så då borde ju MaxPower vara ett OK val.

Jag planerar att byta ut allt utom 10 cm av er 3 meter kabel. Du skriver ” Det räcker med en kabel på 2x2,5mm ” men de brun/blå sladdar som sitter i kabeln på er 37W panel har bara 2 mm diameter utanpå plasten och kopparn inuti är max 1 mm^2. Jag tycker det är orimligt snålt att en panel som kostar 3995 kronor har billigast möjliga kabel (som jag gissar kostar 5 kronor/meter i inköp för Sunwind).

Som jag nämnde i mitt första brev finns en tabell i manualen till SunSaver Duo (som ni säljer) på adressen

http://www.morningstarcorp.com/en/support/library/SunSaver Duo Manual.pdf

Enligt denna tabellen (för mig med gymnasiefysik omvända, för om jag parallellkopplar flera solpaneler behöver jag tunnare kabel vidare till batteriet) på sidan 27 i manualen

Solar           One Way Wire Distance (meters)

Amps                Wire Gauge (mm^2)

                2.0     3.0     5.0     8.0     13.0

2              21.3   34.1   54.9   87.5   139.0

             10.7   17.1   27.4   43.6   69.5

8               5.5     8.5     13.7   21.9   34.7

osv

borde jag med 37W solpanel (cirka 2 Ampere) och 4 meter från panel till batteri  använda kopparkabel på någonstans mellan 34,1 och 54,9 mm^2 för att få en förlust kring 3% (vilket förstås är orimligt tjock kabel). Jag vet inte om sambandet är linjärt, men gissar att 1 mm^2 kabel ger minst en förlust på 10%, alltså minst 2 Volt lägre spänning. Så jag borde väl åtminstone öka från 1 mm^2 till 6 mm^2. Så blir resistansen en sjättedel. Och rimligen förlusten i kabeln också ungefär 1/6-del. Eller har jag fel?

(08:15 -- nu har jag skrivit in början av tabellen, som inte gick att klistra in)



Senast ändrad av Jonas478 | 24 april 2009 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att tabellen blev svårläst, men jag måste i säng nu...

De första 5 talen med en decimal är avstånd i meter.

Sedan är de feta talen ström i Ampere

Följt av den tjocklek på kopparkabel som behövs för att få bara 3% förlust, vid respektive avstånd en väg.

(Detta är alltså FEL --- De första 5 talen med en decimal är kabelns tjocklek i mm^2)



Senast ändrad av Jonas478 | 24 april 2009 | 08:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du läser tabellen fel.

De första 5 talen med en decimal är Wire Gauge ( mm^2 ).

       2mm2   3mm2   5mm2   8mm2   13mm2
2A
   21.3m  34.1m   54.9m  87.5m  139.0m
4A   10.7m  17.1m   27.4m  43.6m   69.5m

Exempel: vid 2A panelström med 2mm2 kabel blir maxlängden 21,2 meter och med 5mm2 kabel ökar maxlängden till 54,9 meter.

 Dubblar du strömmen halveras avståndet.



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 april 2009 | 07:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vart man kan köpa tex tvåledad 4mm2 eller 5mm2 kabel? Hade vart snyggare och smidigare än att sätta ihop två st enkla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har 4 kvadrats 2-ledare förtent kabel, förmodligen dom flesta båttillbehörsbutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK igen --- Gunnar, du är min hjälte!

Känner mig lite dum... Skäms  Mitt enda försvar är att det verkar helt orimligt att ha mellan 21,3 och 139 meter mellan solpanel och batteri. För mig verkar det långt nog att ha ett avstånd på 13 meter...

Men nu är ju tabellen plötsligt helt logisk och rimlig -- även med min gymnasiefysik -- Skönt, det betyder att kag kan behålla kabeln som sitter på (fast den är ju inte förtennad...).

Ska skicka ett nytt brev till Sunwind och be om ursäkt för min dumma fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 volt högre --- Detta är alltså också FEL.

Så därmed är planen ändrad -- kopplingsdosan för 34 kronor behövs inte. Det blir en kabelgenomföring för 55 kronor istället...

Byter till 6 mm^2 kabel från Maxpower till batteriet, med argumenten att strömmen blir lite större där och att det är bra att (så långt möjligt) hela den spänning som Maxpower bestämmer når fram till batteriet ... Och att jag redan köpt 6 mm^2 kabel ;-)



Senast ändrad av Jonas478 | 24 april 2009 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att förmedla mina montagefunderingar gentemot Sunwind för några veckor sedan. Någon som blir klokare?

Fråga: Jag har precis köpt en solpanel (SWM40) som jag tänkte montera på luckgaraget på min segelbåt. Ytan är svagt välvd i ena ledden (högst 15 mm), dvs <3%. Det finns 4 förborrade hål i panelen (ett i varje hörn).
Ska man använda skruv och bricka, rfr eller dessutom en skoning av gummi?
Ska man limma fast panelen och i så fall längs med hela kanten eller bara vid skruvställena?

Svar: Limma helst (bör nog vara längst hela kanten) eller använd våra klips som skruvas i däck och klämmer fast panelen.

Vill du skruva så se till att täta runt skruvarna.

Fråga: Hej och tack för svar. Det är lite trångt för clipsen, så därför undrar jag om de förborrade hålen lika gärna kan användas, men att det kanske måste finnas någon skoning mellan skruv och panel.

Svar: Jag skall ärligt säga att det vet jag inte.

Min uppfattning är de flesta skruvar rätt ner utan något emellan.

Det är ju viktigt att du inte riskerar att få någon rörelse i panelen eftersom det på sikt skulle kunna riskera att påverka ytskiktet med fuktinträngning som värsta konsekvens.

Fråga: Vad är det för rörelser som man kan riskera? Panelen sitter ju på en rostfri stålskiva. Skyddas panelen av den? Luck-garaget rör sig väl knappast. Vad blir fördelen med clipsen jämfört med att skruva i de befintliga hålen? Vad är den egentliga anledningen till att det finns hål i varje hörn?

Om man limmar längs med hela kanten runt om : Finns det inte en risk att fukt, t. ex kondens, lägger sig på baksidan av panelen och som inte har någonstans att ta vägen och till vintern orsakar frostsprängning?

Har du eller någon annan på Sunwind möjlighet att ge handfasta råd? Man vill ju helst göra rätt från början och ge solpanelen en ärlig chans att svara upp mot förväntningarna!

Med hopp om många soliga säsonger

Svar: Den rörelse jag menar är att panelen inte får böjas för mycket för att på så sätt skada cellerna eller utsättas för omild behandling från ovansidan.

Eftersom ovansidan skyddas av plastskikt är det på lång sikt en fördel att inte göra hål i detta. Risk kan finnas för fuktinträngning eller att belaget släpper.

Därför är clipsen alternativt limning att föredra.

Det här om fuktsprängning har jag ingen kunskap om men det låter väl vettigt att lämna utrymme för viss ventilation/dränering.

Så: Lycka till och måtte solen alltid lysa över er! Cool

Quozter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 25 meter 2 x 4 mm2 högtalarkabel på Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=131060 när jag skulle koppla in min vindgenerator som behövde 16 mm2 kabel.

Delade den i 4 längder och kopplade 2 längder paralellt som (16mm2) och 2 längder som minus (16 mm2).

Ungefär 3 meter ligger inuti röret till vindgeneratorn, 2 meter ligger ute i det fria (på däck mellan röret och bordsgenomföringen) och resten inombords (se bild).

Finns inte en tillstymmelse till oxidation på kabeln nu, 2 år senare
Isolationen på kabeln är semi-transparent så man ser kopparkabeln.



Senast ändrad av Gunnar_ | 25 april 2009 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Quozter,

Min känsla efter att ha haft mail-kontakt med Sunwind och läst deras hemsida lite mer noga är att de egentligen bara är återförsäljare i Sverige för solpaneler som andra tillverkar. Vid tillverkningen (kanske i Kina?) får vissa paneler i Sunwind logga och skickas till Sverige --- men folket hos Sunwind har inte bestämt design (de fyra hålen i plåten på baksidan) eller specifikationer (hur tjock kabel som monteras).

Därmed kan man tänka sig att panelerna inte är konstruerade för svenskt klimat (frost på vintern) och därmed att lamineringen är mer känslig när panelen används i Sverige = borra inte om det finns risk för frost.

Limma -- vad tror du om att använda Sikaflex som lim? Min tanke är att det är bra om panelen sitter lite fjädrande och med ett lim som går att lossa igen om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas478,

Jag köpte clipsen. Tänkte att det är lättare att klaga i efterhand om man går på deras egna rekommendationer. Jag skulle däremot absolut inte gå på idén att limma en sträng hela vägen runt om - mest på magkänslan.

Hälsningar

Q

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med -- men det Sunwind (Lennart A) skrev till mig är att clips och limma är de två alternativen (svar på min fråga 1, ovan 23 april).

Sedan tycker jag också att runt om känns fel, risk att fukt eller värme blir kvar i mitten. Min känsla säger mig att Sikaflex i denna typ av mönster 

IIIIIII

under den smala panel (30x100) som jag köpt borde ge bra fäste viss ventilation någorlunda lätt att skära loss om/när panelen behöver flyttas/bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel...

Sikaflex fäster bra på båtens vita plasttak. MEN upptäckte nyss att det redan har släppt från främre delen av min Sunwind solpanel (baksidan av metall, större delen med ett ytskikt av ful plast). Tog bort tyngderna som höll ned panelen (lätt böjd som taket) i förrgår...

Har bestämt mig för att strunta i riskerna och borra skruva fast. Orkar inte hålla på och strula mer med detta projekt nu --- inte så många timmar kvar till sjösättning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt...

Jag limmade mina och det var inga problem. Sika fäster bra även på metall. Kan det vara så att ytan på panelen är lite oljig?

Har kunnat konstatera att vissa paneler har ett litet oljelager, verkar vara något från tillverkningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev hade större delen av baksidan av min Sunwind solpanel ett lager ful plast ytterst. Närmast sladden där dekalen sitter är ren metall (och där verkar Sikaflex ge bra fäste) men kanske 3/4 av resten är plastad.

Trodde först att jag skulle skrapa bort den, men plasten satt hårt så den fick sitta... Var nog dumt... Jag försökte även göra rent båda ytorna, dels med badrumsrengöring (löser fett), dels med T-röd.

Nu har jag borrat genom två av de förberedda hörnhålen och satt två skruvar brickor i den ändan där Sikan hade släppt (plus lite extra Sika). Vi får väl se hur många år panelen håller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara komplettera med en bild.

I bakre ändan sitter panelen bra med Sikaflex, men i framkant där taket böjer ned en aning hålls den nu fast med två skruvar och brickor.



Senast ändrad av Jonas478 | 20 maj 2009 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara reagera på denna kabeldimensionshysteri som kommer fram lite i trådens början (men som sedan sansas lite ;-).

Solpanelen har förmonterad kabel på 1mm². De tre metrarna blir sex, eftersom det är en minuskabel också. Vad jag förstått så kan panelen ge max 1,7A och 21V.

Maximalt spänningsfall Du kan få i dessa 3m är således 0,017 ohm/m/mm² x 6m x 1,7A = 0,17V (!). Att byta de fabriksmonterade kablarna till 6mm² gör alltså att Du får fram 99,8% av panelens råspänning istället för 99,2%. Dessutom gäller siffrorna bara i värsta fallet, alltså vid max ström och teoretisk ökensol. I praktiken är skillnaden ännu mindre.

Visst, om man sover bättre på nätterna och inte hade några problem med de otympliga kablarna så kanske det kan vara värt det. Men inte ens efter regulatorn kommer det att göra så stor skillnad, så länge det inte är måååånga meter kabel.

Det finns kända företag som lever på folks kabeldimensionshysteri och som lyckats rätt bra att få folk att montera monsterkablar så skruvarna går av på sina generatorer. Och visst finns det skräckexempel, i synnerhet i våra båtar. Men största vinsten brukar ofta vara städningen av elsystemet, dåliga skarvar m.m. när man byter kablar. Det är knappast genom kabeldimensionen man får dubbel laddning, och de som får det har helt andra problem i sina elsystem.

Rätt kabeldimension på rätt plats !  Och framförallt - rätt avsäkrad. Och jag kan bara önska Dig lycka till med solpanelen - det är ett av de bästa tillbehören jag har på min båt. Alltid fulladdat när man skall ut.



Senast ändrad av IngemarE | 20 maj 2009 | 12:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara rapportera efter första vintern: Panelen sitter bra och det syns inga tecken på att plastskikten skulle ha tagit skada där jag borrade 2 hål.

Sedan sist har jag monterat både en Volt-meter och en Ampere-meter (Kjell & Co) som tillsammans visar hur mycket effekt som passerar ned till regulatorn. I dag strax efter 12 med klarblå himmel visar de 0,8 A och 21 V. Jag tyckte att det var för lite, så jag provade att tvätta av panelen från smuts som lagt sig under vintern. Resultatet blev 1,0 A och 21 V = 21 W. Mer än så verkar inte min 37 W panel ge här i Sverige...

post-15068-1394236353,9825_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kring midsommar gav 37W-panelen mitt på dagen 1,2A och 21 volt = cirka 25 W, i Stockholms skärgård.

Om jag minns rätt så lutar jordaxeln 23 grader och Stockholm ligger på ungefär 59 grader, så det högsta solen kan stå här är 90 - 59 23 = 54 grader upp.

Och om solen står 45 grader upp, så tappar man ungefär 30% av panelens effekt när den ligger horisontellt (1 - 1 / roten ur 2). Men det är bekvämt att panelen är permanent monterad.

70% av 37 är 26W så jag får väl vara hyfsat nöjd med 25W...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...