Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gäst John Edvardsson

Haveri, Alpha One-drev + MerCruiser 3,0

Rekommendera Poster

Gäst John Edvardsson

Båt: Larson 18 fot. Motor: MerCruiser 3,0 LX, 1997. Drev: Alpha One, Generation II, 1997. Var till sjöss igår, och låg och i marshfart ca 25 knop. Hög sjö. Helt plötsligt börjar det komma metalliska klonkanden, och motorn börjar tveka. Allt händer mycket fort, och ljudet jag hör är mycket likt då ett ramlager i en motor skurit, KRAFTIGT metalliskt klonkande och ristande. Reagerar snabbt, slår ur växeln i motorn, och släpper ner till tomgång. Det värsta oljudet avtar, men när den ligger på tomgång låter det fortfarande hjärtskärande. Slår av tändningen, och låter motorn dö. Båten driver i den höga sjön under felsökning, och jag lyckas komma fram till detta: Motor och drev är synligt oskadade. När motorn är avstängd går växlarna i normalt. Propellern låser åt rätt håll vid växlingar, både fram och back. När motorn är påslagen ligger friläget i konstant, trots att jag växlar. Inte vare sig fram eller back gör sig hörda eller märkta. Motorn i sin tur går nu lugnt och fint, inget ramlager i omloppsbana där inte, lyckligtvis. Ni som är mer erfarna här, vad säger ni? Vad kan ha hänt? Jag använde sökfunktionen på ett annat forum, och kom fram till att en person hade haft liknande problem. Vissa detaljer skiljer, men överlag ganska lika. Länk: http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/5f5a235276d16811c1256a3300797f48/0210535CC4B7D548C1256D7E003144C1?OpenDocument Om det är detta felet, vad rekommenderas då att göra på ett Alpha One-drev? PS. Färden slutade lyckligt. Jag drev in i viken vid Fagerön (Mälaren, Granfjärden). Ankrade där och blev sedan bogserad i land efter tre timmar. Tur att man hade mycket matsäck med sig... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Låter som om gummikopplingen mellan motor o drev har gett upp. Såpass nytt alpha drev med så liten motor går inte sönder så lett. Splinsen sitter ingjuten i en stor vulkaniserad gummi koppling, om motorn tex. e något snett innstält i båten så slits kopplingen ganska fort. Kändes det någon lukt av brent gummi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bara en fundering, du körde i 25 knop hög sjö (det skumpar en del då) det kan inte vara så att styrningen till växelföraren har lossat någonstans och glappar någonstans, m a o när du har motorn igång så orkar inte växelföraren hålla sitt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hampus

Har du bytt gummi damasken mellan motor o drev någon gång? Om det blr en liten spricka i den rinner vatten rakt ner i drevet. vilket medför att växelhuset går sönder. Tömm oljan i drevet o kolla efter vatten och metallflisor. är oljan fin utan metall. kan du andas ut o felsöka på andra ställen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Edvardsson

Berra: Lukt av bränt gummi uppstod aldrig, och har inte gjort det tidigare heller. Dock har jag hört från flera källor att detta kan ha hänt, och har hänt dem. Definitivt en sak jag ska undersöka närmre. Tack för svaret! Apollo11: Kan givetvis vara så också. Det är väl detta jag hoppas på... Hampus: Jag kollade detta precis innan åkturen, och det var inte något vatten i drevet då. Nu har jag inte velat kolla åt båten sen händelsen, men tänkte ta itu med det idag. Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hör av dig när du hittar problemet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Edvardsson

Dusty: Jag verkar ha fått klartecken att köra, från försäkringsbolaget. Har lämnat in den på verkstad, och de får kolla vad det är som hänt. Återkommer i början på nästa vecka, då jag ska ha svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst John Edvardsson

Det var inte någonting som vi gissat på. Dreven nere i växelhuset var en enda stor soppa, med avrakade kuggar. Växellägena har varit dåligt justerade, och på så sätt slitit mycket på kuggarna vid växling. I u med att jag har åkt mycket wakeboard och tub efter båten har det varit stora förslitningar. Verkstaden rekommenderade ett helt nytt växelhus, och så gjorde vi. I min försäkring hade jag inkluderat skydd för haveri, så detta täcks. Dock 3000:- självrisk 35% av nypriset på delarna. Notan har jag inte fått ännu, men det borde stanna på runt 8000:-. Båten är inte heller färdiglagad, det tog tid innan nya växelhus kom fram. Jag återkommer när jag har den exakta notan, samt hur pass båten går efter renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...