Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Snipan_71

Starta upp gammal dieselmotor utan sjövatten?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en gammal båt med en perkins 4.108 och nu tänkte jag starta upp den före sjösättning.

Nu undrar jag över hur länge man kan köra den utan sjövattenkylning, vatten för färskvattenkylningen finns i systemet, men jag har inte tillgång till nå mer vatten där båten står nu?

Jag vill ju gärna veta om den fungerar innan jag sätter den i sjön.
Jag har läst om att en diesel kan starta för att sen, efter en stund, lägga av p g a luft i bränslesystemet, det vill man ju gärna veta före sjösättningen ;)

Tacksam för alla era funderingar och goda råd.

// Snipan_71

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att starta en diesel på land sliter även på impeller, som förebyggande kan smörjas med glycerin under en kortare period. Men att köra för att säkerställa eventuell luft i dieselsystemet skulle inte jag förorda, det finns andra bättre/sätt att lufta systemet fram till bränslepumpen.

Svaret på din fråga, max 15 sek skulle jag köra. Är någon av annan åsikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ta loss slangen som går till drevet (har den drev?) eller varifrån den nu kommer , genom vilken sjövattnet kommer in till impellern, och ansluta det till kran eller bara en större hink med vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, typ 15 sekunder skulle jag köra utan kylning.

Behöver du längre tid, typ 15-30 minuter för att se hur motorn går när den är varm så måste du ha kylvatten kopplat. Impellern gillar inte att gå torr och framförallt avgas-systemet blir glödhett! Sjövattnet sprutas ju in för att kyla ner avgaserna på vägen ut. Där hjäper inte färskvattenkylningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara koppla till spolmuff med slang kopplad till kran och kör i timmar.

Ingen skillnad om det är sjö- eller färskvattenkyld, i båda fallen kyls motor och kranvattnet går ut genom avgaserna.

Eller är Perkins nåt undantag i detta fall. Hur kyls då avgaser i normalt fall då båten ligger i vattnet och körs???

Senast ändrad av Patric78 | 17 april 2009 | 12:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

plocka ur impellern.  sen kan du köra en stund. iaf 5min. men sen kanske  det är risk att dom varma avgaserna kan smälta en gammal avgasslang . men ta ur impellern. den gillar inte köras torr längre än ca 15sek.

så länge du kan ta på delarna med handen  och hålla kvar en stund  så är det ingen fara. känn på topp slangar och avgas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla goda rådSkrattande

Jag får nog ta med vatten till en hink och suga direkt från sjövattenintagetsslangen.

Jag tror inte det ska vara nå luft kvar i systemet men om jag kan låta motorn gå en lite längre stund så borde det väl visa sigFlört

Tack ännu en gång

// Snipan_71

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...