Macallan 0 Postad 17 April , 2009 Hej Funderar på att köpa en Fairline från England, 34 -40 fot. Är det någon som gjort det tidigare? Kan ni rekomendera nån handlare? Vad kostar det att frakta hem? Tacksam för svar Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 17 April , 2009 Hej Köpte båt i England förra året. http://www.essexboatyards.com/ Mycket trevliga och tillmötesgående. Köpte en Bavaria 34 Sport 10,70x3,50, transporten kostade ca 60000kr. Transportkostnaden = prutmån. Kanske bättre prutmån idag!!! Prutade även till mig nytt kapell, teak på skarndäck fick jag för självkostnadspris. Det var en kille som lägger teak till fairline som gjorde det, Kanonbra. Handlaren har mest Fairline samt andra engelska båtar, lycka till. Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macallan 0 Postad 17 April , 2009 Tack för svar Jag har just kollat på den firman, ordnade dom transporten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 17 April , 2009 Ordna transport?????? köper man en så stor båt,åker man väl sjövägen????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 17 April , 2009 Jag köpte båt i höstas från England. Firman ordnade transporten och jag kunde också pruta till mig att kostnade ingick i köpeskillingen. Mycket seriös och tillmötesgående båthandlare som jag köpte av! http://www.primemotoryachts.co.uk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livinstone 0 Postad 7 Augusti , 2011 Funderar själv på att köpa en 44 fots motorbåt (13,6 x 4,1m) med dubbla KAD300 som ligger vid Thames. Sträckan till Stockholm är drygt 1.900km. Snitttar jag knappt 25 knop (40 km/h) och väljer Kiel kanalen bör effektiv restid vara 48 timmar 25% för fartbegränsande avsnitt eller grov sjö, dvs 60 timmar totalt, eller 6 dagar med i snitt 10 timmars pass. Ang kostnad så bör detta vara billigare än att betala 60-90 tkr i frakt om jag antar att båten i snitt drar 50 liter i timmen (50 l/t x 60 t x 15 kr/l = 45.000 kr). Ok, lägg på ca 5.000 för hamnavgifter och diverse. Matkostnad har man hemma också och bor gör man gratis i båten. 50 papp att ta hem den själv att det ger en häftig resupplevelse, jämfört med frakt hem som är dyrare känns som ett självklart val, eller? Någon som har synpunkter på min beräkning? Framförallt vore jag tacksam för tips på hamnar som är lämpliga att stanna vid samt var man tankar billigt på vägen hem. Antar också att man ska undvika köra hem båten på hösten, eller vågar man det på Nordsjön? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 8 Augusti , 2011 Snitta 25 knop med 50 l/h = 2l/M med en 44 fotare. Bara att gratulera. Jag skulle har tippat på 75 --> 100 l/h, minst. Senast ändrad av excel319 | 08 augusti 2011 | 03:51 Senast ändrad av excel319 | 08 augusti 2011 | 03:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Augusti , 2011 Jag skulle definitivt räknat med den dubbla bränslekostnaden för det ekipaget, svårt att tro att du kan ligga under 4 liter/Nm i 25 knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livinstone 0 Postad 8 Augusti , 2011 Nej, 50 l /t stämmer, se nedanstående test: http://www.frydenbobaatsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_absolute_45.pdf Absolute 45 och Gobbi 425 (som jag är spekulant på) har drev och inte raka axlar vilket gör dem lika bränslesnåla som 36 fotare! Fairline Targa 43 / 48 och Princess V42/46 i all ära (båtar som är vanliga i Sverige), de sörplar i sig 50-60% mer soppa. Se även detta test (läs sid 4 och 5) för liknande resultat: http://www.frydenbobaatsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_absolute_45.pdf Så räknat på 50l/t, har ni kommentarer och tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 8 Augusti , 2011 Som jag skrev tidigare, bara att gratulera. Själv tar jag fabriksuppgifter med en stor nypa salt. Verkliga livet brukar bli lite annorlunda. Återkom gärna med resultatet, om det blir affär. En fin båt verkar det vara i alla fall, om man gillar stora sportbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livinstone 0 Postad 8 Augusti , 2011 Sorry, den andra länken blev samma som den första. Här kommer den: http://www.frydenbobaatsenter.no/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_absolute_45_3.pdf Den angivna förbrukningen är inte fabrikens, utan testarnas. Jag hade en 39 fotare (öppen sportscruiser) med dubbla KAD42:or med drev för sex år sedan, den drog ca. 40 liter/t i 23 knop. Senast ändrad av livinstone | 08 augusti 2011 | 13:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FT29T 0 Postad 24 Augusti , 2011 Hej, Har köpt hem en Fairline i våras, har en riktigt bra handlare (kvalitet o personligt engagemang) att rekommendera -o även transportör samt besiktningsman i uk. För mig fungerade allt klockrent. Mäklare: http://www.quaysidemarine.co.uk/ Transportör: http://rilles.nu/ Besiktningsman: (hör av dig om du även vill ha denna kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 24 Augusti , 2011 Jag köpte privat i Skottland. Körde dit i en stor SUV och en riktigt kraftig trailer. Gick hur smidigt som helst. Men 80 km/h med tungt släp hela vägen till Stockholm tog sin lilla tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 24 Augusti , 2011 Mindre motorbåt på trailer som kan åka själv på färja kostar 8600 att frakta över från UK. Ett rätt intressant alternativ måste jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 31 Augusti , 2011 Hej Gjorde våren 2010 samma resa som du nu planerar att göra. Vi åkte en 35-fots motorbåt med dubbla Volvo-Penta D4-260. Rutten såg ut så här: Dag 1: Eastbourne, UK -> Den Helder, NL ( Via Blankenberge, BE där vi tankade) Dag 2: Den Helder, NL -> Cuxhaven, DE ( Via West terschelling, NL där vi tankade ) Dag 3: Cuxhaven, DE -> Kiel, DE ( Denna etapp via Kielkanalen där vi tankade direkt efter inslussning. Vi stannade över natten i en marina vid namn Laboe). Dag 4: Kiel, DE -> Malmö. Dag 1,2 & 3 hade vi ca 8 timmars effektiv restid / dag och dag 4 ca 4,5 timmar. Vi hade ganska bra väder och försökte hålla oss runt 27-28 knop. Vid ett par tillfälle var det sjögång som gjorde att vi fick dra ner till ca 18 knop men största delen av tiden var det inga problem. Hamnavgifter slapp vi eftersom hamnarna var sparsamt bemannade för årstiden ( Mars ) och vi kunde inte förlora tid bara för att sitta och vänta på att en hamnkapten skulle dyka upp. Vi snittade ca 2,5 liter / distans och Dieselnotan hamnade totalt på 16.000 kr. Att tänka på och att ta i beaktning: - Korsa engelska kanalen vinkelrätt mot trafikseparationszonerna. Det finns exempel på folk som felnavigerat och fått upp till £10.000 i böter. - Kielkanalen har hastighetsbegränsning på 8 knop och är 98 km lång. Fritidsbåtar får inte färdas på kanalen efter att det blivit mörkt. Vi betalade 16 euro i kanalavgift för genomfarten. - Håll dig på ett djupområde så du slipper ta hänsyn till tidvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livinstone 0 Postad 31 Augusti , 2011 Tack för bra tips om färdväg och tankställen! Vad är trafikseparationszonerna? Syns de på GPS:n eller var läser man om dem? Ni åkte 32,5 timmar för 16.000 kr. Om snittpriset per liter var 15 kr så drog era dubbla D4:or bara 32 liter /timme i snitt - kanon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser