Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
gjutegarden

Bottenmålning av båt i havsvatten varje år eller varannat?

Rekommendera Poster

Hej,

Har lite funderingar på om jag behöver bottenmåla min Ryds 510 varje år eller varannat. Har fått tips från olika håll om att jag måste... , eller bör..., eller att det räcker var 2 år.

Vad har ni för erfarenheter? Växer det på mycket skit efter ett par månader i saltvatten?

Tänker även på miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste och måste... Vill du inte ha en botanisk trädgård i bottnen så måste du det, men det är fritt fram att välja själv ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Västkusten, Tjörn. Målade förra året och gjorde rent i höstas. Fanns då inte mycket skit på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag målat varannat år sedan 2004 (när jag köpte båten). Använder en självpolerande färg (International Eco Cruiser) och har inte haft några problem med beväxning. Att jag bara målat varannat år beror antagligen på att jag inte kör så många timmar per säsong. Hittills har jag endast behövt bättra på vissa ställen där det skavts bort bottenfärg. Detta är mina erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätter du båten inför varje tur? Om båten ligger stilla, så växer det ju mer än om du använder den. Om det nu inte är så att förhållandena är annorlunda i din hemmahamn..

Själv ligger jag i Östersjön och är inne på 3:e säsong utan att måla. För mig är det lika enkelt att ta upp och tvätta av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...