Holliday 0 Postad 17 April , 2009 Hej Någon som vet om Kjell & Companis nätadapter artnr:44425 passar till PC HP Compaq nx 7400? Man vill ju inte köpa något som inte passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 17 April , 2009 HP är störst i branschen. Har svårt att tro att den inte skulle passa. Min Acer däremot som jag använde förra året glappade i kontakten så helt bra var det inte. Men ta med dig datorn eller strömkontakten in till butiken och be dom kolla om det funkar. Det har jag gjort med teknik jag inte är säker på. Själv ska jag testa HP's Mini på sjön iår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 April , 2009 Bra tips. Kollade på biladapter 44425 och där står: Extremt mångsidig laddare för användning i bil. Levereras med 17 olika pluggar passande bärbara datorer, iPod, de flesta mobiltelefoner m.m. Dessutom finns ett USB-uttag (5 V, 2 A) för att ladda MP3-spelare och andra saker som laddas via USB. Spänning in: 12-16 V. Spänning/ström ut: 15, 16 V, 5 A, 18, 19 och 20 V, 4.5 A, 22 V, 4 A, 24 V, 3.5 A. Kortslutnings- och överbelastningsskyddad. Min Dell laptop har en nätadapter som ger 19,5 volt --- något som vet om man då ska välja 19 eller 20 volt från biladaptern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 17 April , 2009 Personligen tycker jag att den bästa lösningen är att köpa en omvandlare som gör om 12V till 220v växelström. Alltså till ett vanligt vägguttag. En omvandlare på 150 W räcker gott till en bärbar. Då tar man den bärbara datorns vanliga strömsladd och kopplar in där. Tre stora fördelar med den lösningen. 1) Passar garanterat. 2) Du kan i framtiden byta dator utan att behöva byta adaptern. 3) Du kan koppla på en annan utrustning som går på 220V (visserligen något som inte drar hög effekt men ändå...) Såna omvandlare finns att köpa överallt och kostar bara några få hundringar. Till exempel: http://www.dustin.se/pd_5010168161.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 17 April , 2009 Jo jag har ju kört med den lösningen tidigare men sedan några år kör jag en adapter enligt exemplen ovan. Anledningen är att det drar ju mer ström att först omvandla upp till 220v och sedan omvandla ner till volttalet som pc vill ha. Och batteri är ju oftast en bristvara i en båt. Dock har jag en fast omvandlare i båten som dock inte används så ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 April , 2009 Fast det beror lite på. I segelbåt med begränsad batterikapacitet skulle jag inte sätta två omvandlare i serie. (12 V -> 220 V -> Laptop Volt) Det blir extra förluster som märks om man kör länge. I motorbåt där det finns gott om ström så är en 220V-inverter en bra och flexibel lösning, har en själv på 1100 W fast monterad. Sedan är det en bra ide att ha med sig en 220V-inverter även i segelbåten, så man just kan koppla in vadsomhelst när man behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2009 Det är inte säkert att det alltid fungerar heller med tårta på tårtalösningen. Nu sist tog jag med mig den strömsnålaste datorn i bilen där jag har en 300W inverter. Den lade av efter några minuter och ville ha mer spänning från 12Volten. Så när jag startade gick det bra men man vill ju inte sitta med motorn på. En 150W kan vara för liten, speciellt om datorns batteri också ska laddas. Då går det åt mer än dubbelt så mycket ibland. Jag tror att det också är känsligt ibland med den kantiga sinusen från DC-AC/12-230V omvandlaren. Går hur bra som helst med vissa apparater men andra konstrar. Testa går alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 18 April , 2009 Tänkte köra med HP mini i båten i sommar och har köpt nedanstående för att driva den via 12v Laptop biladapter - 120W 399krhttp://www.kjell.com/?item=44473&path=...00000,189000000 OBS!! Måste kompletteras medDC-plug passande nyare HP 29krhttp://www.kjell.com/?item=44412&path=...00000,189000000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 April , 2009 Min gissning är att det är säkrast att välja 19 volt, för batteriets egen spänning ligger troligen lägre -- så det blir laddat även om det går lite långsammare. Däremot kan man förstöra datorns batteri om man laddar med för hög spänning. Fast lite marginal borde ju finnas. 20 är väldigt lite mer än 19,5 volt. Någon som vet hur känsliga datorbatterier är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser