Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Snoilsky

Wallasvärmare: hur fungerar pumpen.

Rekommendera Poster

Reparerade pumpen i min wallasvärmare igår. Förra ägaren har inte använt värmaren på flera år. Efter att jag slipat alla kontaktytor i pumpen så började den fungera. Var också tvungen att böja en fjäderkontakt eller vad man ska kalla det för för att den skulle fungera kontinuerligt.

Är det någon som vet hur pumpen fungerar? Det verkar som att plussidan går in i en diod (tror jag) för att sedan gå vidare till fjäderkontakten som har kontakt med 2 stift i pumpen. När man slår på strömmen så verkar det som att de 2 stiften repellelerar från plussidans vilket gör att den börja pumpa. Sen studsar den tillbaka till plussidan igen. Kan det vara så att de 2 stiften är permanentmagneter samtidigt som fjäderkontanten blir en magnet när man slår på strömmen?

Det där med el är inte riktigt min grej och jag har säkert använt fel ord i min beskrivning men är det endå någon som förstår vad jag menar och vet hur den fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 2400 an är det bara en magnetspole som drar en plunch fram och tillbaka med en inbyggd backventil som pumpar fram fotogenet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en typisk Wallas 1800b pump så fungerar den på det sätt som du beskriver. Dioden brukar vara tillföratt minska blixtarna som bildas mellan kontakstyckerna då kontakten bryter och får induktions spänningen från spolen i elektromagneten.

Utan vätska brukar pumpen gå frenetisk, men när man får vätska vid membranen kommer den gå lungnare.

Först när all vätska tryckts ut framför pump membranet kommer el kontakten att slutas och elektromagneten drar tillbaka membranet. Vakumet framför membranet suger upp ny vätska, när membranet är längst bak släpper el kontakten och någon slags fjäder trycker ut vätskan. Detta uppepas och man har en pump.

Hoppas det var svar på frågan.

mvh / Plarsa

http://wasa55.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...