Isola 0 Postad 16 April , 2009 Hej Det satt en solpanel på min båt när jag köpte den och den verkade fungera första säsongen då den skiftade mellan rött och grönt beroende på om den laddade eller inte. Förra säsongen lyste dioden rött hela tiden. Har den slutat fungera och hur kan jag se eller mäta om den laddar eller inte. Kan det vara lysdioden som är paj. Skulle vara tacksam om någon mer insatt än jag kunde ge mig ett tips./ Mogge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 16 April , 2009 Hej,börja med att mäta strömmen i dom 2 kablarna som kommer från panelen,där ska du ha 12-14 volt,funkar det då är det troligen dosan du pratar om som inte funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2009 Det där med ström och spänning är inte alltid lätt. Så här skulle texten ha varit; Hej,börja med att mäta spänningen i dom 2 kablarna som kommer från panelen,där ska du ha 12-14 volt,funkar det då är det troligen dosan du pratar om som inte funkar. Spänning -Volt, mäter du parrallellt över tex solpanelens anslutningstrådar. Ström - Ampere, mäter du i serie med solpanelen. Använd helst en tångampermeter som kan mäta likström - då behöver du inte koppla loss något för att mäta. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 April , 2009 Dessutom behöver spänningen när solen lyser vara en bra bit över 15 volt när du mäter, OM panelen då inte är inkopplad (när den inte laddar = ingen ström). OM panelen är inkopplad så att den kan ladda batteriet, DÅ kommer voltmätaren att visa (nästan) samma spänning som batteriet den ska ladda (oavsett om panelen laddar eller inte). Det är (nästan) samma spänning i hela elsystemet. Du ska alltså helst mäta panelen när den inte är inkopplad = lossa en kabel vid regulatorn (om du har en, där lysdioderna i så fall sitter) eller laddkabeln som går till batteriet. Annars (om du inte vill lossa några kablar) är en indirekt metod att (1) sätta en voltmätare (digital med 2 decimaler) mellan plus och minus på batteriet, samt (2) skugga/belysa solpanelen och se om spänningen ändras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 17 April , 2009 Kolla att regulatorn är ansluten till batteriet, så att inte kabeln har lossat. På min enhet blinkar det fel när så sker. Min båt står i ett båthus övertäckt med dubbla vita presenningar, ändå får jag ut ca 18 V. (innan regulatorn) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 April , 2009 Fast egentligen är det väl frågan om solpanelen laddar batteriet som du vill ha svar på, så då är det strömmen i Ampere som du vill mäta. Då behöver du koppla loss en kabel vid batteriet och mäta strömmen som går mellan kabeln och batteriet (koppla mätaren i serie med solpanelen). En solpanel på t ex 30W ger max ungefär 2 Ampere. Om du inte har en mätare, så köp en multimeter, som bland mycket annat kan mäta både spänning och ström (Volt och Ampere). De kostar ungefär 100 kronor hos t ex Biltema eller Kjell & Co. Bra att ha i båten när man undrar. Ett tips till: Om du inte har instruktionsbok till din solpanel och regulator, så finns de troligen på internet, sök med namn och serienummer via t ex Google. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 17 April , 2009 Lättast är det med en ampere tång som man bara sätter på kabeln som man vil mäta. Bra till andra installationer och kablar med större ström. T.ex. flesta vanliga mätare som man kopplar i serie klarar ej över 10A. http://www.fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=31598&locale=sesv&product=elw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 April , 2009 Intressant tips, men några argument emot: Klarar inte likström --- De billiga tångmultimeter jag hittar (cirka 300 kronor) klarar bara att mäta växelström med tången. Och spänning mäts med två klämmor, precis som en vanlig multimeter. Enbart växelström gäller även den du hänvisar till hos Fluke, om jag fattar rätt, där står bara Ström AC på sidan med tekniska data, se http://www.fluke.se/comx/show_product.aspx?pid=31598&product=elw&type=3&locale=sesv Solpaneler ger mindre än 10A --- En solpanel på 50W ger drygt 3A vid 15 volt. För att komma upp över 10A skulle solpanelen behöva vara på över 150W och så stora solpaneler har jag inte sett till båtar. Hur svårt är det att koppla loss en sladd från regulatorn? Alltså duger det med en vanlig mulimeter, som dessutom är mycket billigare. Senast ändrad av Jonas478 | 17 april 2009 | 10:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 17 April , 2009 Jo, det verkar som inte dendär tången faktiskt mäter DC ström, men den var mer ett exempel på hurdana de är, vet ej heller pris utan bara att det finns tänger för båda AC och DC ström. Är själv i elbranschen och tycker dessa är väldigt användbara just för säkertheten så att man inte behöver ta loss kablage i svåra utrymmen osv. Finns även små tänger för mätningar av mA DC, användbara för att mäta elektronik och andra instrumentkablar. När jag föreslog tången tänkte jag inte bara på att mäta solpaneler utan också andra förbrukare och generatorer i båten, såsom startmotor, laddare, och annat som tar och ger långa vägar över 10A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 April , 2009 Tångampere-mätare är bra till mycket, men ....små likströmmar vid ofarlig spänning talar starkt för den vanliga direkta (multimeter-) mätningen, tycker jag (också). Tråden tycks ha drivit bort litet från huvudspåret, alltså vad röd eller grön lysdiod egentligen betyder. En sådan lysdiod är väl egentligen två separata lysdioder inneslutna i samma kapsel, så tätt att att den gemensamma optik-linsen ger intrycket att dioden ändrar färg !? Kan väl knappast krångla och visa fel färg, så panelen laddar nog inte. Utan multimeter är det svårt att hitta felet, men att kolla/ rengöra anslutningarna från ev. oxid kanske hjälper? Senast ändrad av Thomas-1 | 18 april 2009 | 07:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 April , 2009 Med en sån här kan man mäta nästan allt... http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 April , 2009 Bättre än första förslaget eftersom den även klarar likström med tången --- enligt manualen som finns på adressen http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-281.PDF Men det verkar bara vara mätningar av Ampere som görs med tången, vilket med mina fysikkunskaper känns logiskt. De flesta mätningar görs med testsladdarna, så det är inte så stor skillnad mot en multimeter (som kostar 1/4). Det man använder mest på en båt är väl att mäta likström (A) och DC-spänning (volt) så om man inte har fast monterade mätare verkar detta vara en bra investering. Jag skulle inte vilja koppla loss huvudkabeln från batterierna för att kunna kolla strömförbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 April , 2009 Jonas 478 skrev: ...även klarar likström... Hmm...verkar ju vara ett bra komplett multimeter-instrument, med inbyggd tångampere-meter. Dessutom till överkomligt pris, så nu blev jag allt intresserad ! Vad jag kan fatta innehåller tången ett s.k. hall-element, som kan mäta även konstanta magnetfält. Permanentmagneter kan tydligen försvagas om de utsätts för värme eller mekaniskt våld, så nu kanske man även kan bevisa i siffror om någon sabbat ens kylskåpsmagnet, ha ha !? Skämt åsido, vanliga multimetrar har ju ofta 10 A som max, och strömmätningen kräver som sagt öppning av kretsen. Kan rentav bli en tur till det beramade Biltema... ?? http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect#Technological_applications Nähä, funkar länken nu då? Senast ändrad av Thomas-1 | 18 april 2009 | 19:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 April , 2009 Jag har två tångamperare, Biltema:s och det dubbelt så dyra från Clas-i-Sjön. Bägge funkar klockrent, mäter även små strömmar (typ 50mA) men vid såpass små strömmar blir ju noggranheten lidande (så vill man ha mer exakt mätning får det bli seriemätning med http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81483 (som jag har sammanlagt 7 stycken av på jobbet och hemma, oslagbart pris/funktion). Senast ändrad av Gunnar_ | 18 april 2009 | 20:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 18 April , 2009 Om man bara vill veta om panelen fungerar blir det billigar att: Skugga panelen, stäng av alla förbrukare utom en eller två glödlampor,lossa en av batteripolerna. tabort skuggningen av panelen och se om lampan lyser, testa att tända fler lampor och se hur mycket ljuset försvagas, har du en 50w panel borde du under goda ljusförhållanden kunna tända 2st 20W lapor utan att ljuset försvagas allt för mycket. Ha alltid panelen skuggad när du kopplar eller ta loss säkringen på laddkretsen, kolla föresten så att inte denna säkring har gått borde sitta i eller vid regulatorboxen. Senast ändrad av Jimsan | 18 april 2009 | 20:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 April , 2009 Jag köpte tångamperemetern hos Biltema i söndags och hittills är jag väldigt nöjd. Det jag saknar är att kablarna inte har klämmor (bara spetsiga pinnar), och de gamla sladdar med klämmor som jag redan hade passar inte... Men tången verkar mäta helt korrekt olika DC strömmar i båten. Imponerande också att det redan satt ett 9V-batteri i den (jag tog för givet att det inte gjorde det och köpte ett separat). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 April , 2009 Det jag saknar är att kablarna inte har klämmor (bara spetsiga pinnar), och de gamla sladdar med klämmor som jag redan hade passar inte...Tja, själv använder dom här när behovet uppstår, sätter på befintliga spetspinnar:http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89215 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 April , 2009 Det stämmer ju att denna konkreta metod räcker för att kolla om hela systemet med solpanel fungerar, eller inte fungerar. Fast det var ju redan en diod på regulatorn som visade fel färg... Gissar att det är bra att veta om det är solpanelen, regulatorn, säkringen eller t ex någon lossad kabel som är orsaken problemet -- För att hjälpa till att hitta det exakta felet så verkar en multimeter eller tångamperemeter vara en billig investering. Gnistrande batteripoler gör dessutom mig lite nervös, så jag gillar min nya tångmätare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 April , 2009 Det finns alltid en anledning att besöka närmaste teknikbutik... Meningen med livet var väl Teknikmagasinets slogan? Testkablar med krokodilklämmor = tack för bra tips, igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 April , 2009 Håller fullkomligt med dig, ville bara påvisa en enkel metod att kolla funktionen. Täcker du över panelen slipper du gnistor. Menar Jimsan som har både multimeter och tångamp.meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Augusti , 2013 Tar upp den här tråden med en lilnande frågeställning: Fick överta en solpanel som svärfar hade ståendes i gömmorna. Den har inte använts på många många år och guben var inte helt klar över om den fungerade när han skaffade nya till sommarstugan. Det är en liten panel, 50W, och regulator finns inte, endast en backdiod. Nåväl, jag tog ur ett dåligt laddat batteri ur båten, lade solcellen på bryggan och kopplade in kablarna via dioden efter att ha mätt spänningen på batteriet till 11.9V och lät sedan grejerna vara. Nu, en vecka senare, har jag 12.2V i spänning på batteriet vilket väl knappast tyder på att solcellen levererar de c:a 3A den är specad för. En vecka med i stort sett oavbrutet solsken från morron till kväll.... Mäter jag spänningen på panelen utan att koppla på batteriet har jag knappa 18V, vilket dock sjunker till de 12.2V batterispänningen ligger på när jag kopplar på batteriet igen. Mäter jag med multimeter i serie från panelen visar displayen nada, noll, zip 0.0A men kan panelen verkligen leverera 18V utan att ge ett endaste ynka A? En annan lustighet (som kanske har en förklaring bland er elgurus) är att mäter jag inkommande spänning med batt inkopplat så får jag olika värden beroende på om jag lägger pluskabeln från m-metern på plus eller minus (och alltså får ett minustecken i displayen när jag mäter omvänt) Inte mycket, men dock ung 0.4V högre.... Kan multimetern vara felaktig och inte visa strömmen eller ska jag slänga panelen på återvinningen? Eller är det kanske bara fel på dioden? (Även om den verkar fungera -på så vis att den släpper igenom ström åt ena men inte andra hållet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Augusti , 2013 Kan vara oxid nånstans. Dosorna är inte täta oftast. Koppla in direkt från panelen utan dioden t.ex. Kan ju även vara en dålig lödning mellan några celler. Svårt att kolla. Är man idog borde det gå med nålar sticka genom plasten och se var spänningsfallet är. Nånstans bör du få några voltööver en dålig förbindning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Augusti , 2013 Hmmmm, antagligen skulle ett par IQ-tabletter vara befogat. Säkringen för 10A-området på multimetern var trasig så det var inte så konstigt att jag inte fick några värden... Happ, har ingen i reserv här ute på ön så jag satte skalan till mA istället för att se om säkringen brann där också och hello and behold, det gjorde den Så då vet jag ju att det iaf slinker igenom mer än 200mA iaf hehe. Trial and error funkar alltid. Ska prova med en ny säkring framöver men det lutar kanske åt att batteriet är boven i dramat. Sätter dit ett annat och kollar om det tar emot nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser