Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
kaptenKrokben

Diesel förbrukning

Rekommendera Poster

Hejsan!

Med nyinköpt båt och ingen tidigare erfarenhet av segelbåtar med inombordare så slog mig tanken att jag inte har en aning om vad man ska vänta sig för förbrukning av båten. Givetvis brukar man segla med en segelbåt men om man ska gå med motor med en 30 fotare i lagom fart. Vad är en trolig förbrukning?

Vad uppskattar ni för åtgång / distans?

// KaptenKrok(ben)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär 1-1,5 l/h vid 5 knop i stiltje kan man förvänta sig.  Då behövs väl 4-6 kW gissar jag. Man kan lätt öka förbrukningen om det blåser motvind eller att man går i maxfart. En liten diesel drar visst kring 250 g/kWh om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag hakar påvden här tråden, Är det någon som känner till och kan ge tips om en flödemätare till en diesel så man kan se vad den drar per timme. Man kan fördas kanske länge för motor om det är stiltje.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det var väl lite snålt va Glad

eller har jag fel? Tror nog mer på 2 till 2,5 l/h. Men visst går det att kanske komma ner i 1,5 om det är riktigt ställt allting och det inte finns en tulpan som bromsar.
Ska ärligt tala om att jag aldrig haft dieselmotor, men åkt med ett par så klart.
Och de säger att de drar något mer, men vad gör det. Annars så drar min O22 inte en droppe diesel iaf, hur jag än kör Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus har rätt bra koll på det. 250g/kWh stämmer rätt bra. Densiteten på diesel är 830kg/m^3 vilket betyder att 250g är ganska exakt 0.3 liter. Sedan är det bara att räkna ut hur mycket effekt man drar ur motorn och så vet man hur mycket den suger i sig i timmen. Att omvandla det till en fart eller hur mycket soppa den suger per sjömil är lite klurigare eftersom så många fler faktorer spelar in.

I min segelbåt sitter en 24hkr Yanmar. 24 hästar blir ca 17.65 kW. Plockar jag ut hela effekten ur motorn under en timma så suger den altså i sig 17.65 x 0.3 = 5.3 liter. I det läget gör båten ca 6.5 knop i nedförsbacke och solsken. Sänker jag till 4.8 knop (ca 1600 rpm på blankvatten) så vet jag av erfarenhet att den drar drygt en liter i timmen, vilket skulle betyda att jag plockar ut ca 4kW eller knappt 6 hkr ur den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Oavsett vilken den teoretiska förbrukningen är så är det enklaste att pejla tanken när du kört ett visst antal timmar. Då kan du dessutom kanske få en uppfattning om vilken  den ungefärliga medelförbrukningen är under olika förhållande,, stiltje/blåsigt, med/motsjö och liknande. Det kan ju skilja rätt rejält mellan olika båtar/motorer, men nånstans mellan 1 -3 l/h kan noga vara rimligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14 ton
42 fot
7,2 knop marschfart
74 hk Perkins 4-cyl diesel

0,66l/sjömil är medelförbrukningen under 10 års gång i såväl spegelblank skärgård som mot grov havssjö och vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kina motorn diesel 3cyl 27hk vill ha 4.6liter per timma vid  full gas 3000rpm =27hk ganska normal förbrukning på den motor typen

spelar inte nån roll vilken belastning diesel motorn utsätts för eftersom den får en nogrannt uppmätt portion diesel  från insprutnings pumpen som drivs på varvtal. därimot tar diesel den luft den vill ha helt utan kontroll.men den är ju gratis änsålänge.

alltså tvärtimot vad en bensin bil arbetar. där luften mäts  noga  och sen portioneras bränsle ut efter det. men då kan motorn dra mer luft vid beslastning ,m.m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Ballad_kopian

Det kan vara svårt att veta vilket gasläge man har på insprutningspumpen.

Oftast har dieslarna en regulator som försöker hålla varvtalet. Får man då motvind kan man räkna med att få högre förbrukning trots att pådragsspaken är i samma läge som den var i medvind. (Regulatorn är en bra grej för att slippa tokvarva sönder maskinen).

Alla system utan reglering kör sönder sig t.ex när belastningen kopplas bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

regulator?  vet att det finns för att motverka över varv  i så fall, men inte nåt som håller jämnt varv. en dom dieslarna som  jag haft har gått ner i varv om dom belastas  tungt.

kanske är större maskiner som har sådant. turbo dieslar brukar ju ha en annorndning på isprutnings pumpen som ger tillskott bränsle vid över tryck, när turbon börjar ladda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste en artikel där man angav dieselförbrukningen till ca 0,17 L per hkh (hästkrafttimme) vid maxvarv. En större motor är energieffektivare och har därför lägre förbrukning per hkh. Drar man av på gasen använder man ju färre hästkrafter och då sjunker  förbrukningen.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3-4l/timme (7 knop ) Md2040 38hk. 7ton båt, 40 fot.

Mvh

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...