kaptenKrokben 0 Postad 16 April , 2009 Hejsan! Med nyinköpt båt och ingen tidigare erfarenhet av segelbåtar med inombordare så slog mig tanken att jag inte har en aning om vad man ska vänta sig för förbrukning av båten. Givetvis brukar man segla med en segelbåt men om man ska gå med motor med en 30 fotare i lagom fart. Vad är en trolig förbrukning? Vad uppskattar ni för åtgång / distans? // KaptenKrok(ben) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2009 Ungefär 1-1,5 l/h vid 5 knop i stiltje kan man förvänta sig. Då behövs väl 4-6 kW gissar jag. Man kan lätt öka förbrukningen om det blåser motvind eller att man går i maxfart. En liten diesel drar visst kring 250 g/kWh om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cayenne1 0 Postad 16 April , 2009 Hej, jag hakar påvden här tråden, Är det någon som känner till och kan ge tips om en flödemätare till en diesel så man kan se vad den drar per timme. Man kan fördas kanske länge för motor om det är stiltje. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 17 April , 2009 Nja, det var väl lite snålt va eller har jag fel? Tror nog mer på 2 till 2,5 l/h. Men visst går det att kanske komma ner i 1,5 om det är riktigt ställt allting och det inte finns en tulpan som bromsar. Ska ärligt tala om att jag aldrig haft dieselmotor, men åkt med ett par så klart. Och de säger att de drar något mer, men vad gör det. Annars så drar min O22 inte en droppe diesel iaf, hur jag än kör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 April , 2009 Forgus har rätt bra koll på det. 250g/kWh stämmer rätt bra. Densiteten på diesel är 830kg/m^3 vilket betyder att 250g är ganska exakt 0.3 liter. Sedan är det bara att räkna ut hur mycket effekt man drar ur motorn och så vet man hur mycket den suger i sig i timmen. Att omvandla det till en fart eller hur mycket soppa den suger per sjömil är lite klurigare eftersom så många fler faktorer spelar in. I min segelbåt sitter en 24hkr Yanmar. 24 hästar blir ca 17.65 kW. Plockar jag ut hela effekten ur motorn under en timma så suger den altså i sig 17.65 x 0.3 = 5.3 liter. I det läget gör båten ca 6.5 knop i nedförsbacke och solsken. Sänker jag till 4.8 knop (ca 1600 rpm på blankvatten) så vet jag av erfarenhet att den drar drygt en liter i timmen, vilket skulle betyda att jag plockar ut ca 4kW eller knappt 6 hkr ur den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsake_k 1 Postad 17 April , 2009 Hej Oavsett vilken den teoretiska förbrukningen är så är det enklaste att pejla tanken när du kört ett visst antal timmar. Då kan du dessutom kanske få en uppfattning om vilken den ungefärliga medelförbrukningen är under olika förhållande,, stiltje/blåsigt, med/motsjö och liknande. Det kan ju skilja rätt rejält mellan olika båtar/motorer, men nånstans mellan 1 -3 l/h kan noga vara rimligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 April , 2009 14 ton 42 fot 7,2 knop marschfart 74 hk Perkins 4-cyl diesel 0,66l/sjömil är medelförbrukningen under 10 års gång i såväl spegelblank skärgård som mot grov havssjö och vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 17 April , 2009 kina motorn diesel 3cyl 27hk vill ha 4.6liter per timma vid full gas 3000rpm =27hk ganska normal förbrukning på den motor typen spelar inte nån roll vilken belastning diesel motorn utsätts för eftersom den får en nogrannt uppmätt portion diesel från insprutnings pumpen som drivs på varvtal. därimot tar diesel den luft den vill ha helt utan kontroll.men den är ju gratis änsålänge. alltså tvärtimot vad en bensin bil arbetar. där luften mäts noga och sen portioneras bränsle ut efter det. men då kan motorn dra mer luft vid beslastning ,m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 17 April , 2009 skulle gissa på 1-1.5liter per timma föresten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2009 Till Ballad_kopian Det kan vara svårt att veta vilket gasläge man har på insprutningspumpen. Oftast har dieslarna en regulator som försöker hålla varvtalet. Får man då motvind kan man räkna med att få högre förbrukning trots att pådragsspaken är i samma läge som den var i medvind. (Regulatorn är en bra grej för att slippa tokvarva sönder maskinen). Alla system utan reglering kör sönder sig t.ex när belastningen kopplas bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 17 April , 2009 regulator? vet att det finns för att motverka över varv i så fall, men inte nåt som håller jämnt varv. en dom dieslarna som jag haft har gått ner i varv om dom belastas tungt. kanske är större maskiner som har sådant. turbo dieslar brukar ju ha en annorndning på isprutnings pumpen som ger tillskott bränsle vid över tryck, när turbon börjar ladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 17 April , 2009 märkligt att nya dieslarna inte drar mindre än dom gamla tändkulorna. http://www.llaurin.se/ Senast ändrad av bergettoken | 18 april 2009 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 17 April , 2009 Jag läste en artikel där man angav dieselförbrukningen till ca 0,17 L per hkh (hästkrafttimme) vid maxvarv. En större motor är energieffektivare och har därför lägre förbrukning per hkh. Drar man av på gasen använder man ju färre hästkrafter och då sjunker förbrukningen. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 23 April , 2009 3-4l/timme (7 knop ) Md2040 38hk. 7ton båt, 40 fot. Mvh /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser