Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Sea_ray_290

Trim mätar problem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Sea ray Sundancer 290 -96.

Sitter nu en diesel i men drevet är orginal Mercruiser Bravo II

Har bytt trim sändare/switch kitet.

Problemet efter detta är att mätaren bara rör sig pyttelite innan den svingar upp i max.

Drevet rör sig fint och switchen funkar inkl. trailer läget.

Har tagit ur mätaren och funnit att den behöver ett område på 0 till 2400 ohm för att fungera, men sändaren ger bara 0 till 240 ohm.

För att göra saker och ting ännu intressantare har min jobbarkompis exakt samma problem efter byte av kitet!! (han har en 250 sd)

Båda båtarna importerade av oss själva.

Någon som råkat ut för detta?

Jag kan inte hitta några andra kit än de som vi köpt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjabba!

Men det är väl orginalet väl?

Som ger 0-240 ohm?

Googlade det ochittade ett par varianter med olika slutsiffror, men har inte hittat skillnaden på dem än så jag får väl jaga vidare...

(Trimmätaren är ju egentligen bara en voltmeter, och man lastar ju ner spänningen efter mätaren till jord med trimsändaren)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en Sea Ray 290 Sundancer fast med dubbelmontage och Alphadrev. Trimmätarna visar olika nivåer när dreven står i samma tiltvinkel. Vet någon hur man ställer dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lossa på 2st skruvar på drevet  o vrid på givaren en givare på varje sida ,den ena givaren är till för hur mycket du kan trimma ut vid körning den ena är till trimmätaren,kommer inte i håg vilken sida det är för instrumentet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle dubbelkolla att du har bra kontakt till bägge isåfall. Precis som wanmar skriver så sitter det 2 svarta dosor på var sin sida om drevet, de är märkta med trim limit och trim sender och det är sändare som du justerar in mätaren med.

om du har olika utslag på dem så skulle jag som sagt kolla att de har god kontakt på båda två. I min mätare som jag har haft isär så finns det en juster potentiometer, men det är ju lite meckigt att få isär dem, de är limmade. 

s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Sorry, när jag läste ditt mail igen så fattade jag att du har 2 drev och mätare.

Första gången fattade jag det som om du hade ett drev och 2 mätare, typ flybridge och kabin. Och att du hade olika utslag på de mätarna. Men då behöver du alltså bara justera på drevens sender units för att få rätt utslag.

s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Alltid kul med kontakt med någon som har samma modell.

Har du alla mattor till kabin, trappor och sittbrunn? Vet du var man kan få ta i såna eller kunna få tillverkade hos någon som har mallar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har  letat runt med utgång från det nummret som du gav till kitet, men kan inte hittat någon spec på dem.

Det finns dessutom ett par olika:

805130A8 Mercury TRIM SENDER ASSY
805130A6 Mercury SENDER ASSY-DUAL
805130A4 Mercury TRIM SENDER HSG.
805130A2 Mercury TRIM SENDER HSG.

805320A2 Mercury SENDER KIT-TR/TRS

 

Någon som vet skillnaden mellan dessa??

s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...