CalleN 2 Postad 16 April , 2009 Skulle vilja ha lite mer pulver i min maskin, har en v8 5.0MPI 260hk i en DC på 1700kg. Jag har byt till stålpropeller så nu går den lite bättre, varvar 5000 på max och gör då 44kn med 2 passagerare och halvtank (300L). Men frågan är, vad kan jag mer göra? Jag är intresserad av lite enklare trimning inte riva motorn och byta kolvar, kamm och dylikt. Har ni några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 April , 2009 Lägg ner och var nöjd det finns värre problem. Mvh JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 16 April , 2009 En sån här kul grej här kan du ju muttra på om du vill, då slipper du riva motorn. MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 16 april 2009 | 15:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 17 April , 2009 Den såg lite kul ut, men kan det vara skadligt för motorn? Den var också lite väl dyr... Finns det andra alternativ? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 27 April , 2009 Postar upp den! :-) Skriv gärna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 April , 2009 Japp, det kan skada motorn - utan lågkompressionskolvar så är det stor risk att du bränner hål i kolvarna om du sätter på en kompressor... Som sagt ovan - åk och var nöjd! Alternativet är att börja byta kam, toppar m.m. och det är inte värt pengarna. Om du prompt ska åka fortare, sälj båten och köp en annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 27 April , 2009 Förekommer inte chiptrimmning innom båtbranchen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 27 April , 2009 Chipstrimm är nog mestadels för turbodieslar där man gmj elektroniken lätt kan ändra turbotryck och bränslemängd osv. Brukar ge föga effekt utan överladdning på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser